7 februari 2024

After Work på kafferosteriet Löfbergs kontor i London

Jag ska snart bege mig till centrala London för en intressant (förhoppningsvis) föreläsing, men det får ni läsar mer om i morgon😏 Jag tänkte dock först berätta om gårdagens intressanta besöka.

Jag är, som jag berättat tidigare, medlem av ett affärsnätverk av yrkesverksamma svensktalande kvinnor i Storbritannien som heter Sveabritt. I går hade dom ordnat ett besök kafferosteriet Löfbergs brittiska huvudkontor i stadsdelen Hoxton, där vi fick lyssna på när de berättade om resan in på engelska marknaden, dricka vin och prova kaffe.

Den brittiska vd:n inledde presentationen.

Vi fick lära oss att det finns olika typer av kaffe och att kaffe från Afrika passar dåligt att blanda med mjölk på grund av att det är syrligare/fruktigare än t.ex. bönor från Brasilien. Företaget köper sitt kaffe direkt från tusentals kaffebönder (till skillnad från grossister) och är väldigt måna om att de ska få rättvist betalt för sitt arbete och att hela produktionsprocessen ska vara så miljövänlig som möjligt.

Familjeägda Löfbergs har majoriteten av kaffemarknaden i Norden och nu försöker de slå sig in på den brittiska kaffemarknaden som, trots sitt stora invånarantal, är en mycket mindre marknad än den nordiska. De berättade också att finländarna är de största kaffedrickarna i världen, men det visste jag ju redan. 😊

Här är alla typer av rostning, och inte helt förvånande så föredrar finländare bönorna längst till höger, som är de mest rostade. Svart ska det vara😁.
Det fanns också ett bar baristor på plats och de som ville fick smaka på en kopp kaffe, eller göra eget med maskinen.
Så här såg min ut, en svan med huvud i formen av ett hjärta, det kan ju passa bra nu när det snart är Alla djärtans dag.
När vi åkte hem så fick vi ett paket kaffe med oss hem, och jag har redan druckit två muggar av det i dag😋. Löfbergs är verkligen ett av mina favoritrosterier, och jag ser fram emot att de ska börja distribuera det till matvarukedjorna i närheten av mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...