5 februari 2024

Våren är här

... får man väl nästan säga. På min promenadrunda i söndags såg jag att alla möjliga vårblommor har börjat blomma, och även några träd. Äntligen!

I lördags var Steve och jag till en av våra absoluta favoritpubar, för middag The Mayflower i stadsdelen Rotherhithe, i sydöstra London. 

Utsikt mot The Shard.
Puben har fått sitt namn efter skeppet Mayflower som avgick från Rotherhithe till Amerika 1620 med brittiska pilgrimer och är en restaurerad pub från 1500-talet.

På 1800-talet kunde sjöfolk som lade till vid Rotherhithe beställa en pint och ett frimärke här, och det är fortfarande den enda puben som har licens att sälja amerikanska och brittiska frimärken, det är bara att köpa ett i baren.

Jag älskar fönstrena som vetter ut mot Themsen. Steve sa att de ser ut som akterspegeln på ett gammalt segelfartyg och det stämmer verkligen.
Maten här är alltid god och de har alltid "veckans special"-rätter. Jag valde en sådan till förrätt, Gambas al Pil Pil, som är räkor frästa i olja med vitlök och chili.
Jag är normalt inget stort fan av lamm, men lammlägg tycker jag om, det ser lite ut som grisinnerfile, dvs. inget fett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...