29 februari 2024

Födelsedagar

Februari är verkligen födelsedagsmånaden, förutom att jag själv fyller år så gör även många av mina kompisar det.

Min kompis Mia och jag har under flera år ätit gemensam födelsedagsmiddag, så även i år. Jag hade bokat bord på tapasrestaurangen Dhesa vid Carnaby Street, så det blev "nära" för båda av oss. Jag har ätit där ett par gånger tidigare så jag visste att maten var god.

Det var ett tag sedan vi senast träffades så vi hade myyyycket att prata om.

I söndags var det min riktiga födelsedag och enligt traditionen så bjöd Steve ut mig på födelsedagsmiddag (jag bjuder sedan ut honom när det är hans födelsedag😊). Han hade riktigt tagit i från tårna för att hitta en restaurang som inte låg nära där vi bor OCH som vi inte besökt tidigare. Restaurangen, som hette Bistro Bardot, serverade fransk mat och låg ända i Wapping. Normalt kan man ta sig dit ganska enkelt med Overground, men nu var linjen stängd på grund av underhållsarbete för hundraelfte gången. Vi gav inte upp utan det blev buss, tunnelbana, byte till annan tunnelbana och sedan buss och 1,5 timme senare var vi framme😏

Restaurangen var väldigt charmig, men Steve hade verkligen inte behövt boka bord eftersom vi var de enda kunderna, förutom en man som kom dit på en kopp te (?!). Jag vet inte om det är så tomt varje söndag eller om det berodde på de inställda tåglinjerna eller vädret.
Menyn var väldigt nerbantad men tillslut beställde jag bakad camembert i filodeg till förrätt och ...
.... råbiff till huvudrätt. Båda rätterna var helt ok, och jag uppskattade att man fick blanda råbiffen själv. När restaurangerna gör det kan det ofta bli lite väl mycket senap och man känner inte smaken av köttet alls. Till efterrätt beställde jag chokladmousse som var väldigt tråkig, inga bär eller annat för att bryta av smaken och vattning i botten. Den såg inte så aptitretande ut heller eftersom toppen var aningen torr.
Efter middagen ignorerade vi regnet och vinden och gick till en pub vid Themsen som heter The Prospect of Whitby. Puben byggdes år 1520 och är den äldsta puben vid Themsen.
När vi satt vid bordet med våra drinkar kom en helt normal kille med ryggsäck in och satte sig vid bardisken. Han beställde ett par öl och plötsligt plockade han upp två kramdjur som han satte på disken. Han lät dem till och med dricka av ölen som om det var den mest normala saken i världen (säkert för honom). Man får se allt möjligt i den här stan😏
När det var dags att åka hem så var båda överens om att INTE ta buss och tåg hem utan vi beställde en Uber istället. Jag hade fått någon sorts rabattkod och till slut blev det bara 15 pund för hela resan. Chauffören verkade hade lite problem med avståndet till trottoarkanten och körde över den ett par gånger så att hela bilen hoppade. Andra gången det hände frågade Steve chauffören om vi inte borde stanna och kolla hur undersidan på bilden såg ut, men chauffören sade bara att det är ok.😏

Tower of London genom en regndränkt vindruta.
Busen gosar med sin favorit😍 Kolla på Julstjärnan i fönstret. Den är två år gammal och det sägs att de aldrig blommar två gånger. Efter att ha tappat alla röda blad för ett år sedan började de plötsligt dyka upp igen. Bladen är lite klena men det beror nog på att jag inte har gett den någon växtnäring. Så länge det finns liv i en växt (och den inte har ohyra) så har jag inte hjärta att slänga dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...