30 mars 2013

Mat i mängd och massor

Glad påsklördag!! Här är det ganska grått men jag kan se lite blå himmel här och där. Det är ganska kallt men det regnar iallafall inte så man får vara glad för det lilla.

Jag har just ätit min favoritfrukost, fröbröd med ett tjockt lager smör, leverpate och gurka, kaffe (den här gången lyxade jag till det med cat poo-kaffe). Jag avslutade med en bit LCHF-snickers som bara smälter i munnen. Åhhh så gott och så enkelt att göra.
Här kommer gårdagens påskmiddag. Förrätten blev proscuittoinbakad mozzarella med tomat och pesto. En gammal favorit. Här är receptet (bläddra neråt på sidan)
Till huvudrätt blev det ugnsbakad lax som jag smaksatte med hackad färsk dill, salt, lite peppar och lite färskpressad citron, sedan skjuts in i 200 g ugn i 15 min. Jag serverade laxen med fetaostkräm, stekt savoy-kål samt färsk sparris och vitlössmör. Mums och mättande
Till efterrätt serverade jag en citron- och saffranspannacotta med blåbär. Jag hittade receptet på den här bloggen. Den var god men jag gillar syrliga efterrätter så nästa gång tror jag att jag kommer att pressa i lite citronsaft också för att få lite mer syra. Recept under bilden.

Citron- och saffranspannacotta
4 portioner (jag gjorde hälften)

5 dl grädde
2 gelatinblad
2 msk sockerersättning eller honung
1 citron (och några droppar citronjuice om vill ha lite mer syra)
1 paket saffran (0,5 gram)

 Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka upp grädden och låt sjuda i ca 10 minuter. Riv skalet från citronen. Krama ur vattnet från gelatinet. Dra åt sidan och blanda citron, saffran, sötning och gelatin med grädden. Låt stå ett tag och svalna lite, portionera sedan upp i glas och ställ kallt. Gärna med plastfolie som skydd, för att förhindra att grädden får ett hårt skinn. Servera med några blåbär.

Ikväll blir det grekisk mat i Farringdon. Steve och jag såg restaurangen förra gången i var där och tyckte den såg mysig ut. Först blir det nog ett "pit stop" på en bar i Covent Garden som har happy hour på alla sina martini- och prosecco-cocktails för en påskgul chili- och mangomartini.

Nu är det dags för gymet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...