14 oktober 2014

Bergen - dag 3 och 4

Ännu en grå dag här i London, men det regnar iallafall inte längre. När jag kollade på väderleksprognosen såg jag att det ska bli stadigt varmare och på lördag hela 21 grader! Ikväll kommer jag att åka in till stan för att gå på en ny musikal som de satt upp, Memphis, med Beverley Knight i huvudrollen. Jag har ingen aning vad den handlar om men någonting med staden Memphis antar jag:-).

Här kommer de sista bilderna från helgen och som vanligt har jag svårt för att hålla mig kort när jag skriver så det blir en mindre roman.

På lördag steg vi alla upp upp vid halv 11 som vanligt. Jag sover aldrig så här länge hemma, det måste vara havsluften som söver ... eller de sena kvällarna:-). När vi ätit frukost gick vi ut på stan och kollade i affärer. Fördelen med att bo i shoppingens Mecka, London, är att man inte känner något tvång att shoppa kläder när man är utomlands, vi har allt vi behöver här och mer därtill. Det enda som jag saknar är nordiska möbel- och inredningsaffärer. Visst finns det affärer som säljer nordisk design i London men de kostar skjortan. Jag såg många möbler och lampor som jag skulle ha kunna ta med mig hem.

När vi vandrat runt några timmar satte vi oss på Kulturhuset (tror jag det hette) för en lätt lunch. Vi kom tyvärr "mellan serveringarna" så det enda man kunde välja, förutom bakverk, var ost- och köttbricka men den var desto godare och helt perfekt, vi hade ju trots allt nyss ätit en stadig frukost.
Och hejsan hoppsan så blev det middag:-). Sonja stod för middagen på lördagen och bjöd på två fantastiska vegetariska gratänger (en utan pasta för mig) oc hsallad. När jag reser så brukar jag inte vara lika sträng gällande kolhydraterna och tillåter mig EN kolhydratrik grej varje dag. Jag har inga problem att hoppa över godis, efterrätter eller andra sötsaker, men vill gärna prova på lokal öl. Skulle jag gå "all-in" och äta kolhydrater utan hejd skulle jag komma hem 5 kg fetare (kolhydrater ökar insulinproduktionen ordentligt vilket leder till ansamling av både fett och vatten i kroppen) och ett sockerberoende som skulle ta mig en vecka att komma över, samt förstoppning.
När vi köpte ingredienser till middagen plockade vi på oss ett par flaskor med norskt öl också (hann bara testa en:-). Jag gillade texten bakpå den här flaskan: "En uppfriskande belgisk veteöl. Passar perfekt till sommarkvällar, småförälskelser och sardiner."
 
När vi ätit klart gick vi till en whiskeybar i närheten, The Tasting Room (alla barer ligger nära där Magnus och Sonja bor). Det fanns sida upp och sida ner av whiskey, men även ett antal whiskey-baserade cocktails. Jag är inget fan alls av outblandad whiskey men Whiskey Sour-cocktailen som jag beställde var fantastiskt god ... smakade nästan inte alls whiskey:-)
Suddig selfie
När de stängde baren vid 2-tiden beslöt Ivonne, Magnus och jag oss för att fortsätta till en annan bar. Sonja gick hem för hon var tyvärr för trött för att hänga med. Vi hade först tänkt oss ett annat ställe men när vi såg en bar som hette Cafe Legal så beslöt vi oss för att gå in. Det var en riktig retrobar och vi trivdes. Deras drinkar var också lite retro. Jag hade gjort French 75 som fördrink under kvällen och den fanns också här. Magnus och Ivonne beställde varsin av dem (Ivonne sade att min var godare vilket jag höll med om, mer sprit:-) och jag, som ville ha något salt, beställde en massiv Bloody Mary som kom med en selleristjälk stor som rabarberblast. Även här satt vi tills de stängde.
 
Dagen efter steg vi upp 10.30 som vanligt och trots att vi druckit både de ena och det andra så hade ingen av oss baksmälla. Idag var det den första dagen som solen faktiskt sken i några timmar och efter frukosten promenerade vi upp till Flöjet varifrån man har en fantastisk utsikt över Bergen med omnejd.
Man såg till och med Magnus och Sonjas lägenhet som ligger högst upp i ett hus, ett riktigt Penthouse.
På vägen ner tog vi en annan stig.
Jag gillar den här vägskylten, man kan välja att gå "Hit" eller "Dit"
Eftersom vi ännu hade några timmar på oss innan flygbussen gick satte vi oss på ett cafe för var sin kopp kaffe. Jag beställde en Americano (vanligt kaffe) som var det värsta jag druckit. Det smakade sur mjölk, utan övedrift! Nu förstår jag varför Magnus och Sonja beställer sina kaffebönor online för norskt kaffe går ju inte att dricka.

När vi kom tillbaka till lägenheten packade vi det sista och sedan var det bara att tacka för en jättekul helg och ta flygbussen till flygfältet.
Bästa laxsmörgåsen hittade jag på flygfältet. Åt inte brödet men det gjorde inget för man fick massor av lax.
Vi avslutade vår resa på samma sätt som vi började, med lite bubbel.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...