28 oktober 2014

Uppdatering av förra veckan

Hej och hå vad tiden går. Nu har jag 30 minuter på mig att skriva det här inlägget innan det är dags att promenera till Putney för stekmiddag på puben The Rocket tillsammans med Carola.

Nästan hela förra veckan var fullbokad med jobb och nöje, den enda händelselösa dagen var, surprise, surprise, måndag.

Här kommer lite bilder och text från förra veckan, med början från helgen och sedan jobbar jag mig bakåt.

Från fredag till söndag besökte Steve och jag Steves föräldrar i Bognor Regis, södra England. Eller, jag åkte tillbaks i söndags och Steve kom idag.

Det var inte alltför soligt men behaglig temperatur. En dag gick Steve och jag ner till havet vilket ligger ca 15 min promenad från Steves föräldrars nya hus.
Bognor Regis i bakgrunden
Steves föräldrar adopterade en schäfer från ett hem när de måste avliva deras andra schäfer för ca två år sedan. Meg som hon kallas, hade blivit dåligt skött av sin tidigare ägare och det har verkligen krävt hårt arbete och mängder av lydnadskurser för att få henne till den nivå hon är nu. I början tyckte hon varken om människor eller andra hundar men nu älskar hon alla människor och nästan alla hundar:-). Sitter man i soffan tar det max 2 minuter innan man har hennes huvud i famnen och hon sticker in sin nos under armen och vill bli kliad på magen:-) Meg hette något annat tidigare och när Steves morsa sade hennes gamla namn började hon morra och skälla, det ger uppenbarligen upphov till dåliga minnen.
Kasta frisbee med mig Steve.
På lördag kväll åkte vi till restaurangkedjan Harvester's. Det är ingen fine dining men man blir mätt och det smakar helt ok.
Steves ribs
Min "trio i kyckling", kan inte klaga och proppmätt blev jag.
Ja det var den helgen i korthet. I onsdags träffade jag Suss över en middag. Vi har inte setts sedan i juli, semester, resor och jobb har helt enkelt kommit i vägen.

Vi provade på en fransk restaurang i Farringdon. Restaurangen heter Bleeding Heart och består egentligen av tre restauranger i samma kvarter. Jag förvirrade mig bara till två av dem innan jag hittade rätt, Suss "besökte" alla tre:-). Servicen var ... väldigt fransk ... så man kände sig verkligen omhändertagen och maten god.
Sött hjärta på smöret
Vi fick en liten amuse bouche före förrätten, med betoning på liten
Till förrätt valde jag en terrin med kalvkött ...
Till huvudrätt åt jag kyckling med mycket god sås.
Efter som vi utnyttjade ett erbjudande med 3 rätter och ett glas champagne så blev det också efterrätt. Vi valde båda var sin osttallrik och lämnade båda den runda getosten eftersom vi båda avskyr den. Däremot så åt jag Suss selleri och hon mina vindruvor.
I tisdags var vi ett litet gäng som klämde in ännu en liten kräftskiva hos oss. Efter lite efterforskningar lyckades jag få tag på tre kräftlådor på svenskbutiken Totally Swedish. Vi avstod från snapsarna den här gången för vi skulle alla gå på jobb dagen efter, vissa mycket tidigare än andra.
Gänget samlat
Kräftorna fick utgöra förrätten, för sedan blev det fiskgratäng till huvudrätt och en gammal goding till efterrätt, limepaj i glas till efterrätt.
Sofia hade fått nytt jobb och Cecilia hade köpt äkta engelsk champagne (eller mousserat vin måste man väl säga), Ridgeview Bloomsbury, som vi skålade i. Riktigt god var den, ska kanske köpa hem den till Finland till jul. Eftersom vi alla skulle jobba dagen efter så blev det inte så jättesent men roligt hade vi:-)
När jag diskade dagen efter och såg alla Iittala- och Arabia-glas, muggar och fat på tvättstället så slog det mig att det var många hundra euro som låg där. Jag har faktiskt inga billiga glas och fat längre, de har fått ge rum för mina finska märkesgrejor. Man får inte rum för både billiga och dyra grejer i våra köksskåp och då valde jag att samla på dyra.
Ett tips till alla läsplatteägare, håll i dem. I måndags tappade jag min med hörnet före på min mellantå. Det gjorde väl så ont som man skulle kunna förvänta sig men hela tån svällde upp och blev blå, både under- och ovansidan. Känsliga saker.
Tån när den ännu inte fått sin ultimata svullnad och färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...