11 oktober 2016

Rom dag 1 och 2

Tillbaka i London och vardagen igen, långhelgen i Rom formligen svischade förbi. Jag är fortfarande öm i fötterna och styv i vaderna efter att ha gått non-stop från morgon till kväll på kullerstensgator. Men, vad annat kan man göra när man besöker en stad med massor av historia och ruiner:-)

Steve och jag kom ganska sent fram till London på torsdagskvällen och efter att ha sagt hej till min morsa och bror Magnus som bodde i rummet mittemot så gick vi till en restaurang i närheten. Vi hade bett om restaurangtips av receptionisten och det visade sig vara ett mycket bra ett. Restaurangen, som hette Meid in Nepols, var nästan proppfull av italienare och det är ett bra tecken.

Vi beställde en flaska vin som serverades i glas stora som guldfiskskålar och delade på en mycket god ost- och charcuterietallrik till förrätt. Jag åt sedan grillad minibläckfisk som fyllts med zucchini till huvudrätt. Steve åt pizza, surprise, surprise:-)
Så här såg vårt rum ut, väldigt "engelsk" eller ska man kalla det "gammalmodig" inredning. Det är absolut inget jag skulle vilja ha hemma men det hade sin charm i ett hotellrum. Vi bodde förresten på ett hotell ett stenkast från tågstationen som hette Hotel Morgana. Rekommenderas.
Det fanns till och med bide på toaletten av märket "old English":-)
Vår låååånga korridor till ytterdörren. Magnus och morsan hade lite likadan inredning men istället för  en tygtapet i grönt och guld var deras svart och guld:-)
Hotellfruksosten var superbt bra, det fanns något för både kolhydrat- och icke kolhydratätare, till och med pasta:-)
Deras bacon var den bästa jag ätit och äggröran krämig.
Fredagens första mål var Vatikanstaten. För att slippa köa i timmar köpte vi en färdig dagsutflykt via hotellet och blev till och med upplockade på hotellet. Lyx. Trots "snabbkön" fick vi köa i ca 30 minuter i "snabbkön" men det var helt ok.
Vår guide. Vi fick var sin öronsnäcka och en mackapär så att vi kunde lyssna till vår guide som talade i mikrofon. Det var dock helt värdelöst att bara ha en öronsnäcka eftersom man hela tiden hörde solret från andra i örat utan öronsnäcka. Jag hörde kanske 10 % av vad han sa. Iallafall så slapp vi navigera själva genom folkmassorna och de olika rummen, vi skulle säkert ha gått vilse annars.
Peterskyrkan
Under vandringen togs vi bland annat till en hall med massor av statyer. Guiden pratade i evighet om en staty som tillslut bara var en kopia. Jag var dock ganska ointresserad, vill inte spendera tid på att se kopior, jag vill se original.
Sedan gick vi igenom en massa extremt vackra salar och hallar. Det blev mycket foton av tak:-)
Det här taket består av både målningar och inramningar och på väggen hängde kartor av olika delar av Italien. Vi gick också igenom Sixtinska kapellet men där fick vi inte fotografera Michelangelos verk men jag måste säga att det här taket var snäppet finare.
Inifrån Peterskyrkan, som enligt min bror Owes FB-sida var byggd på platsen där Petrus blev begraven efter att blivit korsfäst upp-och-ner av Nero.
Altartavlan
Turen över. Jag hade hoppats få mer information om själva Vatikanstaten och (hemliga) livet där, nu berättade guiden mest om statyerna och målningarna vilket jag tyckte blev tråkigt efter en stund. Efter 4 timmar i Vatikanen var vi både hungriga och trötta i fötterna och beslöt oss för att leta efter en mysig restaurang på någon sidogata och lyckades hitta en som hade riktigt god mat till ett bra pris.
Vi tänkte gå hit också, Änglaborgen, men när vi kom dit så var kön alldeles för lång så vi beslöt oss för att långsamt promenera tillbaka till hotellet istället.
Floden Tibern.
På väg hem passerade vi Piazza Navona som tidigare var en kapplöpningsbana men nu är ett stort torg. Det enda som återstår av banan är att formen är oval.
Vi passerade också ruinerna från en gammal teater där Julius Ceasar lär ha mördats (fråga mig inte vad stället hette:-).
Det var ganska komiskt att se butiker som sålde allt som en "präst kan tänkas behöva". T.ex. så kostade en snygg alba nästan 2 000 euro.
Vi besökte också ännu en kyrka (en resa till Rom utan minst två kyrkobesök är ingen Romresa:-)
Taket på den här var finurligt på så sätt att kupolen på nedanstående bild inte är en kupol utan en målning som gör att det ser ut som en kupol. Nu minns jag inte alls vad den här kyrkan hette:-(
Efter en hel dags promenerande fram och tillbaka, upp och nerför trappor kom vi slutligen fram till hotellet för att vila en timme innan det var dags att svida om för middag. Mer om det i nästa inlägg.