12 oktober 2016

Rom dag 3

Glad lillördag på er! Här har dagen bestått av massor av jobb och ett besök hos veterinären med Busen och hans irriterade öga. Jag tror Busen börjar förstå vart det bär iväg när han måste in i buren för han klev inte in frivilligt:-) Det är ca 10 minuters promenad till vår veterinär, men upptäckte ganska snart att Busen inte är någon lätt klump längre och jag var lätt svettig när vi äntligen kom fram. Väl där fick vi komma in till veterinären ganska omedelbart. Han var typ lika motsträvig att få ut ur buren som att få in honom men tillslut lyckades jag dra ut honom:-) Veterinären undersökte ögat grundligt och ställde en massa frågor. Han passade också på att ställa honom på vågen som stannade på 4,7 kg . Jag väntade mig nästan att veterinären skulle säga att Busen måste på diet, men som tur var sa han inget. När undersökningen var klar fick jag sätta Busen i buren igen och den här gången behövde han inte tvingas:-)

Veterinären konstaterade att ögonvrån var lätt inflammeratd och jag fick en tub med ögondroppar som ska ges två gånger om dagen och en annan tub som ska blandas ut i maten (eller sprutas in i munnen direkt om han inte äter). Det blev £71 för hela kalaset. Om en vecka ska vi dit för kontroll.

Det var en överlycklig Busen som kunde sätta tassarna på vårt trägolv igen. Han kastade sig genast raklång på golvet och man såg hur han njöt av att vara hemma. Sedan gick har runt och kurrade för sig själv en lång stund.

Idag kom det ett paket till Steve, han hade köpt en cykelram billigt på ebay som han senare ska sälja dyrt på samma forum. Busen är alltid nyfiken på vem som står vid dörren och det kan vara ganska svårt att förhindra att han springer ut samtidigt som jag kvitterar paketet. Idag lät jag honom tillslut komma fram och hälsa och han gav leveranskillen ett långt och högljutt mjau när han såg honom. Till och med killen började skratta. Han är ett riktigt charmtroll vår Busen:-)

Så fortsätter vi väl med bildregnet från Rom då, det är tvära kast:-)
Dag 3 av vår Rom-vistelse spenderades på Kolosseum. Vi hade inte bokat någon guidning utan gick dit på vinst (kort kö) och förlust (lång kö). Vädret var fantastiskt, över 20 grader.
När vi kom fram till Kolosseum kom det nästan genast fram en kille och frågade om vi ville köpa inträdesbiljetter som inkluderade guidning och att man slapp köerna. Förutom Kolosseum ingick även Palatinen (kullen med kejsarpalatsen) och Forum Romanum. Biljetterna var riktigt förmånliga, €30/person för att slippa allt besvär så vi slog till.
La Familia: Owe, Steve, morsan, Anna och Magnus, bara farsan och Magnus flickvän Sonja som saknades.
Vi blev en ganska stor grupp som togs runt, men den här gången hörde vi iallafall vad guiden sa för hon hade en liten högtalare istället för att vi gick omkring med värdelös hörlur. Hon talade också mycket tydligare. Den här gången hörde jag allt, eller så tyckte jag Kolosseum var mycket intressantare än religösa målningar och statyer:-)
De kunde verkligen bygga på den här tiden.
En "stevie" istället för selfie:-)
Och här kommer en riktig selfie.
Efter Kolosseum satt vi och väntade på att möta upp med vår nästa guide som skulle ta oss runt Palatinen. Brorsorna sitter och kontemplerar:-)
Vår nästa guide var en högljudd kanadensare så han behövde varken mikrofon eller högtalare och var grymt bra på ett berätta. Han guidade oss bara runt Palatinen men eftersom den låg på en kulle kunde vi se ut över Forum Romanum och guiden berättade vad som fanns där nere och sedan kunde vi själva gå runt. Vi hade vår egen privata guide, min bror Magnus, med oss som älskar allt som är historiskt så han fick ta över guidningen när vi kom ner till torget.
Ruiner kan vara riktigt vackra.
Den här måsen bodde säkert i närheten för han blinkade inte ens när turister tog närbilder:-)
Vi spenderade nästan två timmar på Palatinen och Forum Romanum innan vi promenerade tillbaka till hotellet för vila och uppfräschning inför kvällen.

Jag gillar hur de dekorerar skylten för förbjuden körriktning, man ser det i London också. Jag har aldrig sett en kärlekskrank polis dock:-)
Vi hann föresten också via Trevifontänen där Steve och jag lyckades tränga oss fram genom turisthögen och få en wefie utan alltför många turister i bakgrunden. Pust, man blev lite trött på att konstant behöva trängas efter ett tag, Vatikanstaten var absolut värst.
Jag hade bokat en fin restaurang för kvällens middag men det blev inget av med den då det började regna på kvällen och sedan var alla taxin bokade. Det blev till att leta efter någonting lokalt istället. Restaurangen var väl sisådär men vi blev mätta iallafall:-)
Förrätten, grillad bläckfisk, var iallafall jättegod och portionen stor.
 Till huvudrätt beställde jag gryta med grillad piggvar. Fisken var god men någon gryta var det inte och såsen passade inte alls.