19 juni 2018

Besök i Bournemouth och omnejd

Arbetsveckan är i full sving och vädret blir bara varmare och finare här. Så skönt.

Här kommer några bilder från mitt besök hos Ulrika i Bournemouth. Vi hann faktiskt se 3 städer på 3 dagar.

Det tar två timmar med tåg till Bournemouth och jag åkte efter jobbet vid fyratiden. När jag slängt in sakerna i gästrummet där hon bor med en annan tjej gick vi ut och åt på en Thai-restaurang och sedan gav hon mig en rundtur i stan. Bournemouth bjuder på 10 km lång strand med nästan vit strand.

På lördagen hade Ulrika planerat in en riktig turistdag och vi började med att ta en turistbåt till staden Swanage som ligger i ett naturreservat.

På vägen till båten passerade vi mängder av folk som var utklädda till pirater eller kvinnliga karaktärer från samma era. Det var uppenbarligen en lokal pirat som skulle firas. Killen nedan skulle säkert föreställa Jack Sparrow ... undras om det bara är te i muggen?:-)
Vädret var mulet och ganska blåsigt, till seglarnas förtjusning.
På vägen passerade vi både ett privatägt slott ...
... och den sjätte dyraste platsen att bo på i världen, Sandbanks. Det lär finnas många fotbollsspelare där.
En annan känd plats som vi passerade var Old Harry Rocks som är vita kalkstensklippor.
När vi kom fram till Swanage gick vi runt i den söta kuststaden en timme innan vi impulsivt hoppade på ett ånglok som gick till fantastiskt vackra byn Corfe Castle.
Jag älskar att åka med ånglok och höra deras tuffande ljud.
Det finns många ångloksföretag i England som drivs på frivillig basis. Man kan säga mycket om engelsmän, speciellt efter Brexit, men de är bra (åtminstone nuförtiden) att ta tillvara gamla rariteter.
Man kunde se vem som öste kolet för han var svartast i ansiktet😊
Framme i Corfe Castle.
Den över 1 000 år gamla borgen
De gamla stenhusen vibrerade av charm och historia, vi kunde inte sluta fota dem.
De var korta på den gamla goda tiden😊
Sedan blev det dags för lunch, och publunch naturligtvis. Trots att Corfe Castle är en by fanns det ett par tre pubar att välja mellan och vi valde den som fått flest stjänor för sin mat på Tripadvisor, the Castle Inn.
Charm möter kitsch. Kan inte säga att jag är något fan av färgade julljus men här var det så fult att det nästan blev lite snyggt😊
Jag åt havsabborre med både stora och små räkor, grönsaker och gräddsås.
Efter maten gick vi runt i byn och såg bland annat en nygift brud och ...
en gammal kvarn innan vi tog bussen tillbaka hem för dusch och klädbyte. När vi var klara åkte vi in till Pool där vi åt middag och gick en liten pubrunda till Ulrikas favoritställen.
På söndagen hann vi en vända till Christchurch som också är en gammal och charmig stad. Christchurch ligger inte vid havet men genomkorsas istället av ett antal åar och vattendrag.
På vår vandring hittade vi bland annat den här replikan av en stol som användes för att bestraffa kvinnor som inte kunde uppföra sig, de sänktes helt enkelt ner i vattnen för att "kyla av sig"😊
Här fanns också en gammal ruin.
När det blev lunchdags letade vi efter en mysig pub och stötte på en som hette Ye Olde George Inn. Den här puben lär hemsökas av spöken plus att det var här som fångar väntade på att transporteras till hamnen i Poole för vidarefärd till Australien
Sunday roast med nötkött, mums.
Mätt och belåten var det dags att ta tåget hem till London igen efter en helg full av aktiviteter i Bournemouth med omnejd. Det var en väldigt rolig helg och så kul att träffa Ulrika igen.

Och så avslutar jag med veckans Busen. Jag köpte ett gäng pioner förra veckan vars blad Busen blev väldigt förtjust i. Tillslut fick jag sätta vasen utom räckhåll för honom för ju mer jag ropade åt honom, desto snabbare försökte han äta bladen😼