11 juni 2018

Bråda dagar

Glad måndag. Hoppas veckan har börjat bra. Jag har lagt mig på soffan efter en dag av jobb, HIIT-pass på gymmet, entimmespromenad i solen och foccacia-bakning på mandelmjöl (recept i slutet av inlägget).

Igår var jag också mycket riktigt aktiv. Det började med Body Pump på gymmet, följt av lägenhetsstädning och ännu en entimmespromenad i solen. Man måste passa på. Vid 17-tiden tog jag tåg och tunnelbana in till stan där jag och 3 andra tjejer först träffades på ett par Aperol Spritzer på en bar i Soho innan det bar av till en mexikansk restaurang i närheten som låg under en sexbutik.
Restaurangen heter La Bodega Negra. Vi kom från strålande sol till en dunkel källare.
Eftersom det var en mexikansk restaurang så var utbudet av rätter utan tortillas, nachos och ris ganska begränsat, men jag hittade iallafall två rätter som dessutom var riktigt goda, bland annat grillad bläckfiskarm på en röra av habaneropeppar och tomat. Köks- och barservicen var ordentligt långsam dock så de andra hade hunnit äta sina tre förrätter som de delade på innan jag fick min, efter en påminnelse.
Gruppbild - jag, Cecilia, Anette som var på besök från Portugal, och Angela.
Min andra rätt, som jag också fick vänta en evighet på, ceviche på bergtunga med bland annat rädisa, avocado och bläckfiskbläck.
Maten var god men inte värt priset (och klent utbud av lågkolhydraträtter) så jag tror nog inte att jag kommer att gå dit igen.

Efter maten åkte vi alla hem, de andra tre hade festat ganska ordentligt på olika håll kvällen före så de var lite sega. Anette hade kommit hem först halv 4 och vaknat med baksmälla, hon är en riktig festprisse fast hon är på senare hälften av 50😁
Foccacia
9 bitar

Bröd

4 ägg
200 g philadelphiaost
100 g smält smör
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver

 Valfri fyllning, jag valde detta: 100 g fetaost, rödlök. flingsalt. olivolja, pizzakrydda.

Gör så här: 
Vispa äggen fluffigt. Tillsätt philadelphiaosten och vispa till en slät smet. Smält smöret och vispa ner det. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner dem i smeten. Häll smeten i en smord form (ca 15x23 cm). Tryck ner valfri fyllning i smeten, ringla över olivolja och strö ut lite flingsalt. Grädda i ca 25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Äts gärna lite ljummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...