18 november 2018

Besök i Houses of Parliament

Oj vilken solig och fin dag vi haft i dag (och i går), lite variation mot allt grått.

Steve är ju hos sina föräldrar så den här helgen är det jag som fått känna av Busens tidiga morgonvanor. Det var ännu mörkt, typ kl. 5 eller 6, när han kom första gången i morse. Jag låg på sidan och både kände och hörde när han närmade sig, högt kurrande. Han ville naturligtvis ligga på min mage men jag vägrade, det går inte att sova med en nästan 6 kg katt på sig och det var alldeles för tidigt för "morgongos". Han ville inte ge sig utan gick runt mig, kurrade, trampade och "headbuttade" mig. När han hållit på en bra stund blev han uppenbart irriterad och försökte bita mig i handen men då åkte han i golvet😏. En timme senare var han tillbaka och samma procedur upprepades. Den tredje gången hade det ljusnat och jag såg att klockan var lite efter 8 så jag lät honom ligga på min mage och oj vilket kurrande och headbuttande det blev😻. När jag steg upp fick han en handfull helgräkor och jag åt en bit smörgåstårta till frukost, den bästa frukosten, lunchen och middagen enligt min åsikt😋
Efter frukost gick jag till gymmet för en timmes Body Pump. När jag duschat tog jag bussen till det stora shoppingcentret Westfield i Shepherds Bush. Jag hade tänkt köpa lite julklappar men resultatet blev klent. Söndag eftermiddag är inte den bästa tidpunkten att julshoppa eftersom alla andra är ute då också. Jag stannade kanske i ett par timmar innan jag tog bussen hem igen.

Igår besökte jag, som inläggets rubrik säger, parlamentet. De flesta lördagar har allmänheten möjlighet att besöka parlamentet och när SWEA arrangerade ett besök med guide så hakade jag på. Steve har aldrig varit där.

Det är fotoförbud i största delen av parlamentet, men vi besökte både House of Lords och House of Common och många andra rum. Under två timmar berättade guiden om byggandens historia, om politikernas arbete och om de flesta av Englands kungar och premiärministrar. Under besöket kunde vi konstatera att engelsmän är väldigt måna om att följa sina, oftast väldigt föråldrade och opraktiska, traditioner😊
Guiden, som var historiker, var väldigt intressant att lyssna till och berättade med stor inlevelse.
Hela gänget samlat.
Efter den guidade turen blev det Afternoon Tea i tältet bakom parlamentet. Jag, som är väldigt ovan att äta så här mycket kolhydrater fick ordentlig hjärtklappning efteråt.😏
Undrar vad jag funderar på här?
Utsikt mot Themsen från tältet.
Och så lite Busen-bilder som avslutning. Busen har fått en ny låda. Den är lite liten men han använder den flitigt ...
Han sitter aldrig direkt på golvet längre utan alltid i lådan😁