23 maj 2021

Eurovisionsschlagerfestivalen 2021

Hej på er! Frukost, dagens träningspass och dusch är nu avklarade och snart ska jag ta bussen till Hammersmith där jag ska träffa några svenskar på publunch. Det var i fjol som en svensk kvinna skapade en Facebook-grupp för svenskar (och jag:-)) som bor i sydvästra London och där vi kunde arrangera att träffas. En jättebra ide! Vi hann träffas några gånger mellan alla lockdowns och nu är det dags för första träffen 2021. 

Såg ni Melodifestivalen i går? Jag såg både semifinalerna och finalen. Jag har haft en liten "paus" under ett par år när ett par svenska kompisar, som jag alltid såg festivalen tillsammans med, flyttade tillbaka hem. I år beslöt jag mig dock för att ta mig i kragen, den är ju trots alt ett ganska underhållande evenemang. När det var dag för röstning gav jag två röster till Litauen, eftersom de hade perfekta danslåten, och en röst till Finland eftersom den var helt OK, speciellt om man gillar hårdrock😊. Stackars UK fick inte ett endast poäng. Låten var helt ok, definitivt inte sämre än Tyskland, men i och med Brexit har de trampat så många européer på tårna att det nu är payback time. Irland, som alltid brukar ge dem tröstpoäng, gav dem till andra länder istället.

Jag hade gjort en liten middag som vi åt mellan bidragen (Steve gick dock och lade sig efter huvudrätten:-)).

Middagen började som vanligt med en cocktail och den här gången hette den Airmail. Den var väldigt läskande och fräsch.

1 cocktail

3 cl rom
1,5 cl lime
1,5 cl honungsvatten
Några skivor färsk ingefära
8 cl champagne

Honungsvatten
1 dl flytande honung
0,25 dl varmt vatten

Krossa ingefäran med en muddler i shakern. Rör samman flytande honung med varmt vatten till honungsvatten. Rör tills vattnet och honungen har gått samman och förvara det sedan i en ren glasflaska.

Mät upp ingredienserna, utom champagnen, i en shaker, fyll upp med is och skaka drinken kall. Sila upp i ett champagneglas och toppa med champagne.

När det kom till maten körde jag med favoriter i repris. Till förrätt blev det pestoräkor i salladskorgar (orkade inte göra parmesankorgar, blandade parmesan i räkblandningen istället)
När Finlands bidrag visades höll jag på med såsen till köttet ...
och glömde naturligtvis bort att hålla ögonen på den med resultatet att den brände fast i botten. Som tur var fuskade jag och använde färdig sås så jag öppnade bara extrapåsen. Den här gången värmde jag dock upp den i mikron😊
Till huvudrätt blev det helstekt fläskfilé med vitkålsgratäng.
Hitta katten!
Så här sitter han ofta och tigger kattgodis. Bara för att han ser t.ex. mig under soffbordet tror han att jag ser honom också😏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...