12 juni 2012

Fantastiska Berlin del 1

Så är man då tillbaka i ett kallt London efter nästan fem dagar i ett soligt och varmt Berlin med temperaturer på runt 25 i solen. När jag steg ut ur planet på Luton igår hade jag god lust att vända om när jag kände den kalla vinden och regnet mot ansiktet. Fy farao.

Berlin visade sig från sin bästa sida, precis som när jag var där i november. Man kan inte annat än att bli förälskad i stan. Här får ni några bilder från min resa. Jag har delat upp dem i två inlägg.
Jag reste inte ensam till Berlin utan tillsammans med min norska kompis Svanhild, men eftersom hon bor i Birmingham så tog hon sitt flyg därifrån och anlände ca 5 timmar senare. Jag behövde emellertid inte spendera eftermiddagen ensam, utan min amerikanska kompis Thad, som för tillfället studerar Aviation Management i Berlin, erbjöd sig självmant att möta mig på Schönefeld-flygplatsen. Hur snällt är inte det på en skala?!

Det första vi gjorde när jag landat var att åka till min och Svanhilds lägenhet som vi hyrt och som låg i stadsdelen Mitte, dvs i Berlins centrum.
Lägenheten var jättestor och innehöll allt man behövde; alltifrån 36-tums-TV, diskmaskin, spis och kaffekokare. Priset var också förmånligare än de flesta hotellen. Här bodde vi bra.
När jag slängt in väskorna och köpt frukostmat på närmaste Lidl, styrde Thad och jag kosan mot stadsdelen Prenzlauner Berg, ett av mina favoritområden med sina vackra och välrenoverade hus och mysiga barer och restauranger. Det var där jag och Steve bodde i vintras.
Det finns delar av berlinmuren överallt.
Och berlinarna älskar att pryda husväggar, gärna med något historiskt.
Det första vi gjorde var att äta korvmiddag på Konnopkes, Berlins bästa currywurstställe. Säger dom. Det mättade men inte smakade det särskilt mycket curry.
Därefter gick vi till Berlins äldsta beer garden, Prater Garten, för var sin drink. När det blev för kallt där fortsatte vi till ett annat ställe för ännu en drink. Jag festade till det med ett par glas Sekt eftersom det är mycket billigare än i England. Vid 23-tiden mötte jag sedan upp med Svanhild vid Alexanderplatz och vi åkte till vår lägenhet.
Min kolhydratsfattiga frukost; gravad lax, metwurst, ost, yoghurt med en skvätt grädde och hallon samt kaffe med grädde. Den stod jag mig på nästan till middagen.

På fredag besökte vi palatset Charlottenburg
Vi var riktigt duktiga och tog till och med en "audio guide" så nu vet vi allt om ställets och dess innevånares historia:-)
Vi hade turen att hinna med en turistbåt tillbaka från slottet och satt och njöt av det vackra vädret i 1,5 timmar.
Vår båttur slutade i närheten av den bäst bevarade delen av Berlin-muren och vi tog tåget den sista biten. Jag besökt muren i november men Svanhild hade ännu inte sett den och den förtjänar ett besök.
Efter fotosessionen var vi lagom trötta i fötterna och åkte tillbaka till lägenheten som låg nära Oranienburger Strasse i det gamla judekvarteret. Där finns nu massor av barer och restauranger samt horor utplacerade med jämna avstånd.
På kvällen mötte vi upp med Thad och hans kompis David i Prenzlauner Berg igen för hamburgermiddag på det här stället. Jag hade kanske föredragit att äta tysk mat för det finns ett överflöd av hamburgerställen i London, men när nu Thad marknadsförde det så intensivt så föll jag till föga och man kunde verkligen inte klaga på maten eller portionerna. Dessutom fick jag en massiv sallad med ost istället för den obligatoriska franska potatisen.
Jag petade bort brödet och salladskrutongerna, hällde över massor av majonnäs och sedan var det bara att njuta. Eftersom jag var på semester hade jag bestämt att jag fick frossa i en kolhydratstinn rätt varje dag, så efter middagen beställde jag in en öl. Gott då och då.
Kvällen slutade sedan på en underground-nattklubb med mycket varierande klient; från transsexuella med korta kjolar och högt hår till homosexuella män med bar överkropp eller läderbyxor och mer färglösa heterosexuella:-) Perfekt för att spana in folk. Klockan tre på morgonen sade emellertid Svanhild och jag hej då till Thad och David och åkte hem. Vi hade mycket sightseeing att göra följande dag och då måste man vara både pigg och nykter:-).
Imorgon ska jag ladda upp de sista bilderna.