12 maj 2013

Regnig söndag och glass i stora lass

Glad morsdag till alla mammor i Finland!

Dagen började med sol som nu har förändrats till regn. Inte mig emot, passar mitt vanliga söndagshumör.

Förutom Steve som var ute och cyklade ett par timmar före lunch så har vi inte gjort många knop idag. Steve gjorde sin signaturrätt, pasta bolognese, som han åt med pasta och jag med stekt vitkål. Mycket, mycket gott. Såsen ska koka länge för att bli tjock och smakrik.
Idag provade jag min glassmaskin för första gången, jag var spänd över att se hur bra den kunde frysa utan att jag haft själva glasskålen i frysen (ryms inte) utan bara i kylen. Jag gjorde chokladglass enligt det här jätteenkla receptet som jag hittade på den här bloggen. Där gjorde man mintchokladglass men jag hade ingen mintchoklad som vanlig fick duga, ska testa att göra det också.

Chokladglass (4-6 portioner)
Ingredienser
3 ägg
3 dl vispgrädde
100 g 70 % mörkchoklad (eller 100 g 70 % mintchoklad och 20 g 70 % mörk choklad om gör mintglass)

Gör så här
Smält chokladen på mycket låg värme och låt svalna medan du utför de andra momenten. Vispa äggen pösiga. Vispa grädden hårt. Vänd ner den vispade grädden i de vispade äggen. Vänd sedan ner den smälta chokladen. Det behöver inte blandas superväl om du ska köra smeten i glassmaskin. Kör i glassmaskin enligt tillverkarinstruktionerna. Om du inte har en glassmaskin så häll smeten i en bunke och ställ i frysen till den börjat frysa i kanterna, ca 2 timmar. Skrapa ur glassen och kör i mixer till en jämn smet och frys sedan igen.

Smeten gottar sig i maskinen och spänningen är oliiiidlig.
Efter 40 min var det dags att kolla smeten. Den var ganska lös så då hällde jag helt sonika över smeten i en plastbunke som jag satte i frysen ett par timmar. Innan jag serverade blandade jag om allt (kanterna var frysta och mitten mjukare) och fick den perfekta konsistensen, lite mjukglass så där. Den blev så jättegod och man behövde varken socker eller sötningsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...