22 november 2021

Sevilla, Spanien – dag 1 och 2

Hej på er! Kom hem till ett iskallt London i går kväll, nästan så att jag skulle kunna ta nästa flyg tillbaka😎 Det åskade och kom några småskurar i lördags men annars har vi haft tur med vädret.

Vi anlände till flygplatsen i Seville strax före kl 18. När vi hämtat våra väskor och seglat genom tullen (engelsmännen fick sina pass stämplade) tog vi en taxi till vårt hotell som låg mer eller mindre i centrum av stan. Hotellet hette El Viajero en Sevilla. Hotellet var utspritt över tre våningar och de tre rummen på varje våning delade dusch och toalett. Det var inte något större problem, och förutom att de hade lite mögelproblem taket i toaletten så var allt väldigt rent. Det var dessutom väldigt billigt så jag skulle bra kunna bo där igen.

Killen i receptionen var väldigt trevlig och hjälpsam. Han markerade ut var alla sevärdheter låg och när vi bad om restaurangtips så markerade han ut fyra ställen. Vi testade två av hans förslag och var jättenöjda, fulla poäng.

Vi hade förbokat resans första restaurang och kom dit exakt den tiden vi hade bokat. Snacka om bra timing😀. Restaurangen hette Bar Baratillo och låg ett stenkast från tjurfäktningsarenan, därav de många uppstoppade tjuvhuvudena på väggen. Jag fattar dock inte att man fortfarande tillåter tjurfäktning, var ligger nöjet att se en tjur som dödas långsamt med svärd?!
Nå, maten var väldigt god och osäkra på hur hungriga vi egentligen var så beställde vi naturligtvis för mycket😋. Ost- och korvbricka är aldrig fel.
Och havskräftstjärtar inrullade i bacon var också väldigt god. Vi beställde också in en tallrik med fläskfilé med whiskysås.
Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellet för en välbehövlig natts sömn. Även om man inte reser genom flera tidszoner så är det tröttande
Efter frukost tog vi en Hop on Hop off-buss för att få en snabb överblick över staden. Jag gör det alltid nuförtiden.
Vi passerade både byggnader från världsutställningen 1929 och 1992. Byggnaderna från 1929 var fortfarande väldigt vackra och mycket väl underhållna, medan många av byggnaderna som restes 1992 hade börjat förfalla. Det verkar som om de inte vetat vad man ska använda dem till.
Sevilla är annars extremt välbehållet och man ser knappt något skräp på trottoarerna. Efter rundturen med bussen tog vi en timmes guidad tur i Santa Cruz, som är den gamla delen av staden. Turen ingick i busspriset.
Sådana här altare kunde man se här och där. De byggdes för att man skulle kunna be "i farten". Även för hundratals år sedan hade människor tidsbrist😊.
En av utgångarna från katedralen Sevilla. Snacka om snickargläde.
Guiden. Det är fortfarande krav på att bära mask inomhus, utomhus får man göra som man vill.
Ännu en bild på katedralen. Som ni kommer att se på många av mina bilder så vimlade Sevilla av pomeransträd, även kallad Sevillaapelsin. De var väldig vackra men jag skulle inte ha velat få ett i huvudet.😵
Fler vackra byggnader.
En av huvudgatorna.
Efter guideturen var det dags för sen lunch, tapas naturligtvis ...
Som vi sköljde ner med deras lokala öl Cruzcampo. Det smakade väldigt fräscht.

Efter lunchen vandrade vi vidare mot en annan sevärdhet, Metropol Parasol, eller Svampen som Angela och jag kallade den.
Såna här dörrklappar såg jag i Kuba också.
Jag kan inte bestämma mig om jag tycker den är snygg eller inte men man hade en fantastisk utsikt över Sevilla från toppen. Det kostade 5 euro att ta hissen upp. När Angela läste på en skylt innan vi skulle gå in i hissen att man går runt parasollet på smala gångar så ångrade hon sig eftersom hon är höjdrädd.
Utsikten var verkligen fantastisk. Jag är inte lika höjdrädd som Angela men avstod från att titta ner😊
Bron Puente del Alamillo i bakgrunden. Jag tycker att kabelfästet liknar ett svanhuvud.
Katedralen i Sevilla.
På kvällen gick vi till en långsmal park som heter La Alameda för middag på en tapasrestaurang som receptionisten föreslagit, Casa Paco. Oj så god maten var och servitörerna kunde bra engelska, vilket inte var fallet på alla restauranger vi besökte även om man fick det att fungera i alla fall.😊
Vi delade på ett gäng tapas som vanligt; lax, tomater och avocado på ett mört bröd ...
tonfisktartar ...
Padronpeppar ...
fiskceviche samt kroketter som inte fastnade på bild😋
Efter middagen gick vi ett varv runt parken ...
... som var proppfull av bar- och restaurangbesökare som njöt av det fina vädret. Stämningen var fantastisk.
Vi avslutade fredagskvällen med ett par glas cava på en bar i närheten innan vi navigerade hem med hjälp av Google Maps i telefonen. Av någon orsak var Sevilla väldigt svårnavigerad, vi skulle inte ha hittat någonstans utan Google Maps, och även då gick vi ofta fel😁