2 augusti 2014

Veckan som gått

Glad lördag! Ja här fortsätter det fina vädret och idag tillbringade jag ett par timmar på Storsand. Trots ett par dagar med regnskurar var vattnet ännu riktigt varmt och skönt, så helt perfekt.
I onsdags åkte Cecilia, Björn och jag till grannstaden Nykarleby för BBQ och live-musik på gamla Juthbacka herrgård. För endast 15 euro fick man en buffe tre olika nygrillade och mycket möra kötträtter, olika grillade grönsaker, grillost, röror och bröd. Det var mycket gott och jag rekommenderar det starkt. Det var sista gången för sommaren som BBQ-tillfället hölls men vi hörde att det troligen kommer att hållas igen nästa år. Då ska ni gå.
För kvällens underhållning stod två lokala förmågor från min hemby Monäs, Otto och Joel, som sjöng ett brett spektrum av covers. De var väldigt bra och jag tycker att de borde anlitas att spela på nästa års Monäsrodden.
Det regnade nästan precis hela kvällen och en och annan åskknall hördes också, men vi satt under tak utomhus så det var bara mysigt.
Cecilia
Björn och jag, är verkligen inte lätt att ta en selfie
Med utsikt mot vackra Nykarleby älv.
Vi satt och njöt av maten, drycken och kvällen tills de stängde och då ringde vi efter taxi, vars chaufför så praktiskt bor bredvid mina föräldrar:-) Det är viktigt att stödja lokal verksamhet.

För några dagar sedan gjorde jag en av mina favoriter, pulled chicken, som vi åt med blomkålsris. Första såssatsen fick jag hälla ut (alldeles för het chilisås och sötningen istället för honung som vi inte hade hemma, passade INTE) så morsan fick åka till lokala matbutiken och köpa ingredienserna som saknades. Andra gången blev såsen perfekt. Vi har verkligen TUR i den här byn att vi ännu har en bybutik, den enda bybutiken på ca 25 km avstånd. Varorna är kanske lite dyrare än i butikerna i närmaste staden men när man räknar in bensinkostnaderna för att köra 50 km fram och tillbaka (plus tidåtgången) så går det nog på ett ut. Jag hoppas innerligen att alla bybor drar sitt strå till stacken och stödjer den.
Till efterrätt gjorde jag chokladmousse med jordgubbssallad. Mmmmm, sååå gott.
Ca 5 portioner

Mousse
1 dl vispgrädde
1 förpackning mascarponeost, 250 g
100 g mörk choklad (minst 70 % kakaohalt)
1 äggula

Jordgubbssallad
8 dl färska jordgubbar
2 msk hackad färsk basilika
basilika
1/2 dl sötning (kan även uteslutas)

1. Bärsallad: Skölj och rensa bären, skär dem i mindre bitar. Strö basilikahacket över jordgubbarna. Tillsätt sockret och vänd runt så att allt blandas väl. Låt dra kylskåpskallt en stund.
2. Vispa grädden lätt. Blanda ner i mascarponeosten, lite i taget och rör blandningen slät mellan varje tillsats.
3. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den över varmt vattenbad eller i mikrougn. Rör till slät konsistens.
4. Tillsätt äggulan i chokladen och rör krämen slät. Vänd ner chokladen i grädd- och ostblandningen under vispning till slät konsistens.
5. Fördela moussen i koppar och skeda vöer jordgubbssalladen. Servera genast.
Och så dagens Elvis. Han äter mest torrfoder och fisk, om det är "muikkur" (siklöja) för strömming tycker han är för stora. Inte är han mycket för burkmat heller. En ny favorit är kött/fiskstickor. Dem skulle han kunna äta hur mycket som helst av men det skulle ju bli lite dyrt i längden.
Nu sitter morsan och jag och väntar på att farsan ska göra var sin Mojito, läskande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...