4 maj 2015

Bank holiday-helgen

Så är årets första Bank Holiday över. Det har faktiskt varit bra väder för att vara BH, oftast brukar de helgerna vara regniga och svinkalla. Som ni såg i förra inlägget så tog Steve och jag chansen för en engelsk frukost på puben The Rocket i Putney. Så gott, och för att inte tala om mättande, och avslappnande att sitta och äta med utsikt mot Themsen.

När vi kom hem igen tog vi igen oss i 15 minuter innan vi tog tjuren vid hornen och städade lägenheten. Så skönt med damm- och skräpfria ytor igen. Sedan blev jag så trött, om det var på grund av frukosten, städningen, allergimedicinen eller en blandning av alla att jag helt enkelt fick gå och lägga mig och sov i 2,5 timme. Jag brukar mycket sällan sova mitt på dagen för det tar sedan timmar innan jag vaknar till igen men nu var jag bara tvungen.

Här kommer lite bilder från lördag och söndag.

Igår träffades Mia och jag för att utforska ett nytt område i London. Mia hade hört att Epping Forest (ligger i zon 6 i nordöstra London) skulle vara fint, så vi möttes upp i Loughton. Det visade sig att vi faktiskt hade suttit på samma tunnelbanetåg:-)
Vi tog fram google maps och så navigerade vi oss fram till Epping Forest. Loughton är förresten ett mycket fint område, stora fina hus och pitoreska stugor, inga council estates här inte.

Det är ganska enkelt att promenera i engelska skogar, knappt någon undervegetation eller stubbar, stenar och ris att snubbla över. Jag hade hittat en webbsida med olika stigar att gå efter men de var så dåligt utmärkta att det bara blev att vi vandrade mållöst fram och tillbaka i skogen.

Vädret var fantastiskt och vi fick snabbt klä av oss halsdukar, jackor och koftor.
Tänkt att man hittar storskogen bara 30 minuter från London centrum
När vi kände att vi andats tillräckligt mycket frisk så började vi leta efter en pub för sen lunch. Det tog nästan lika länge att hitta en pub som vi gillade som vår skogspromenad. Vi hade helst velat äta på en pub som inte tillhör en kedja, de har ofta mer spännande mat, men nu blev det Plume of Feathers och maten var helt ok, speciellt huvudrätten.
Leverpate till förrätt
Till huvudrätt beställde jag något som jag inte beställt tidigare, lamb shank. Den hade dock kokats så länge att ullsmaken försvunnit och då gillar jag lamm.
Efter lunchen gick vi tillbaka till den första puben som vi hittade på vår "pubrunda" för en sista drink, kallad Victoria Tavern. Vi hade först tänkt äta där, men när vi såg att de inte hade några förrätter så gick vi vidare. Puben var annars mycket mysig och hade en stor trädgård.
Det var verkligen en härlig dag och vi har redan lite planer på vilken stadsdel vi ska utforska nästa gång.
Det har blivit mycket god mat den här helgen. I lördags bjöd Steve ut mig på middag till Theo Randalls restaurang på Hotell Intercontinental. Efter dansklass och Body Attack på morgonen kände jag mig redo för lite god mat.
Till förrätt blev det olika korvar/skinka.
Till huvudrätt lax.
Och en mäktig chokladkaka till efterrätt. Jättegod men orkade inte äta upp hela så Steve förbarmade sig över den.
Nu känns det som om man kan ta paus från den där restaurangen en stund. Servicen är super, maten god men kanske inte bättre än någon annan av de fantastiska italienska restauranger som Steve och jag brukar besöka nära oss här i Wandsworth. De tar inte heller 13 % i service charge eller 34 pund för en flaska av husets vin:-). Om några veckor ska vi prova på Gordon Ramsays restaurang Maze istället, hittade ett specialerbjudande i ett av de nyhetsbrev som jag prenumererar på.

Efter middagen promenerade vi till den välgömda puben The Grenadier i Belgravia. När man går dit är det som att delta i ett avsnitt at Sheldon's (Big Bang Theory) "Fun with flags". De flesta länder har sina ambassader i Belgravia/Knightsbridge och de markeras naturligtvis av landets flagga. Steve och jag brukar roa oss med att gissa vilka länder som flaggorna tillhör.