31 januari 2016

Polsk middag

Glad söndag på er alla! Här har det varit en ljummen men molnig dag, som vanligt. På morgonen gick jag till gymmet och efter att jag kommit hem och ätit frukost så tog vi oss i kragen och städade lägenheten. Vi tog också en runda på shoppingcentret men som vanligt jag hittade inget.

Igår kväll tog vi bussen till stadsdelen Shepherd's Bush i västra London för att åta på en polsk restaurang som heter Tatra. Med tanken på hur många polacker som bor i London skulle man kunna förvänta sig att det fanns minst en polsk restaurang i varje stadsdel, men det är faktiskt långt mellan dem. Den här hade dock fått bra recensioner.

Vi kom fram en halv timme för tidigt så vi gick in på en pub för var sin drink.
Jag hade läst på Tripadvisor att de hade vin från Georgia på restaurangen, så en sådan flaska beställde vi. Jag gillar att prova vin från länder man inte skulle tro gjorde eget vin. När vi fick flaskan så stod det på den att den var halvsöt. Det var kanske inte vad jag skulle valt om jag vetat, men vi tyckte inte att vi kunde skicka den tillbaka utan fick bita i den söta vindruvan. Den smakade emellertid inte illa alls utan bara lite sötare än normalt ... skulle ha passat bra till ostbricka:-)
Menyn innehöll naturligtvis polska specialiteter men i finare tappning.

Polackerna älskar potatis och dumplingar så de var svåra att undvika. Jag valde tillslut dumplingar som fyllts med kalv- och griskött som var fantastiskt goda, speciellt den gula och smöriga såsen. Den hade jag kunnat äta med sked som soppa.
Till huvudrätt tog jag värmande Bigos som är en slags gryta med surkål, korv, bacon och kött. De hade också satt till lite potatis men den sköt jag till sidan och sedan var det bara att hugga in. Steve tog lövtunna wienerschnitzlar med potatismos. Jag behöver knappast säga att vi var mätta efteråt, polsk mat är bastant minst sagt, men god. Steve orkade ännu en efterrätt medan jag nöjde mig med kaffe. Steve fick också kaffe trots att han inte beställt:-) Vi fick dock skicka tillbaka de första kopparna för kaffet var alldeles ljummet. Andra försökte var inte mycket bättre, men vi iddes inte gnälla mer och dessutom fick vi dem gratis. I Finland skulle vi ha fått betala för båda:-)
Det fanns en Brewdog-pub i närheten men vi var så mätta att vi inte skulle fått ner en enda drink till så istället vaggade vi till bussen. Jag måste säga att Tatra verkligen överraskade positivt, god mat som man verkligen blir mätt på och inte var den så dyr heller. Dit kommer vi att gå igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...