21 april 2018

En vecka av sommar

Så är det helg igen, hur härligt! Från och med onsdag fram till idag har vi dessutom haft högsommarvärme med runt 30 grader i solen. Mitt humör har stigit i takt med temperaturerna och trots mina dagliga gymbesök har jag också promenerat över en timme varje dag, nu är det tankning av D-vitamin som gäller.
Igår tjatade jag med mig Steve till vår lokala franska restaurang, L'Affaire. Jag ville njuta av den sista sommarvärmen i deras mysiga beer garden samt äta middag. Steve har blivit lite sur på dem när de tagit bort "hans" hamburgare och inget annat på deras meny intresserar honom (de borde förnya sin meny lite oftare kan jag också tycka) eller så tycker han det är för dyrt, suck. Till slut kom han med dock. Vi blev varmt välkomnade av en av ägarna och köpte med oss drinkar (jag utnyttjade deras happy hour) innan vi satte oss i trädgården. Det är aldrig jättemycket folk på restaurangen, tyvärr, men fördelen är att man alltid får plats.
Jag beställde som vanligt fritterade bläckfiskringar med en jättegod chilidipp till förrätt. Ringarna är inte jättelågkolhyrat men det är iallafall inte mer smet än bläckfisk som ofta är fallet.
Till huvudrätt blev det kycklingbröst och grönsaker, jag bad att få byta potatisen mot grillad broccoli. Jättegott. Steve fick sin hamburgare som den nästan såg ut tidigare genom att lägga till en massa saker ... endast coleslawen saknades och han var nöjd😁
Steves lördagsjobbande började i morse (han får sedan en halv dag ledigt på måndag eller tisdag). Steve steg upp kl. 7 men jag låg och drog mig ännu 40 minuter innan det var dags att gå till min dansklass.

Jag avslutar med lite bilder av veckans luncher/middagar. Nu när det har varit så varmt har jag varit mer sugen på matiga sallader istället för kokt mat.

I onsdags gjorde jag min egen version av cobbsallad med grillat kycklingbröst, stekt bacon, mögelost, tomat, avocado, purjolök, gräslök,  babyspenat och ruccola. Jag gjorde en jättegod och enkel sås till som bestod av 50 g majonnäs (för två portioner), 1 matsked örtkrydda, lite örtsalt, 2 matskedar vatten, salt och peppar.
Några dagar senare gjorde jag en sallad med grillat kycklingbröst, oliver, stekt halloumi och pancetta, babyspenat och ruccola, tomater, gräslök och ceasarsalladkyckling med lågt kolhydratinnehåll.
I torsdags kväll blev det äggröra med halloumi och pancetta (recept under bilden)
Ingredienser
2 portioner

100 g panchetta eller bacon
100 g halloumi
Smör till stekning
2 salladslökar
2 ägg
1 dl färsk persilja, finhackad
salt och peppar, efter smak
1 dl svarta oliver (jag använde gröna)

Gör så här 
Börja med att skära halloumi och bacon i tärningar. Skiva salladslöken. Hetta upp smöret på medelhög värme i en rejäl panna. Stek halloumi, salladslök och bacon tills allt fått fin färg. Vispa ihop äggen med persilja. Salta och peppra. Häll över i stekpannan med halloumi och bacon. Sänk värmen, lägg i oliverna och rör ihop. Servera med eller utan sallad.

Nej, nu ska jag greppa dammsugaren och suga upp veckans dos av katthår. Vi borstar honom varje dag (och han älskar det som tur är) men det tar aldrig slut ändå. Hans päls är glansig och frisk så det är nog bara vinterpälsen som lossnar ... trots att han är innekatt och inte skulle behöva så tjock päls:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...