18 mars 2010

Inspiration i köket

Idag gjorde jag en av mina och Steves favoritpajer till middag, spenatpaj med lax, och när jag ändå var i farten så gjorde jag en blåbärscheescake också. Det var ju ändå Steves födelsedag i tisdags och då fick han ingen tårta:-) Den här gången bytte jag dock ut blåbären mot vilda björnbär som jag plockat i Wandsworth Common i höstas. De har varit i frysboxen sedan dess och det var hög tid att göra något av dem. Här nere får ni recepten ifall ni skulle känna er inspirerade:-) Spenatpaj med lax

Pajdeg:
2-3 medelstora kokta potatisar
50 g rumsvarmt smör
2,5 dl vetemjöl (jag använde fullkornsvetemjöl)
2 krm salt
1 tsk bakpulver
ca 2 msk kallt vatten

Fyllning:
200 g färsk eller fryst bladspenat
100 g kallrökt lax
1 knippa gräslök
3 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm malen vitpeppar
jag strödde även över en hackad röd chilli för extra hetta

Börja med pajdegen. Mosa potatisen. Blanda den med smör, mjöl, salt och bakpulver och så mycket vatten att det blir en fast deg. Tryck ut degen i en stor pajform eller i sex portionsformar. Låt stå i kylen i ca 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader. Nagga degen och förgrädda pajskalet 6-8 minuter. Förväll den färska spenaten och grovhacka den, eller tina den frysta och låt rinna av. Skär laxen i strimlor och finhacka gräslöken. Vispa ihop ägg, mjöl, salt och peppar.

Varva spenat, lax och gräslök i det förgräddade pajskalet. Häll över äggsmeten. Grädda i nedre delen av ugnen tills äggsmeten stelnar och får fin färg, ca 30-35 minuter.

Servera med en sallad. Smaklig måltid!

Till dessert:

Blåbärscheescake

Efter provsmakning:-)

Botten:
15 digestivekex
0,5 dl socker
125 g smält smör

Fyllning:
4 ägg
400 g Philadelphiaost
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl blåbär

Topping:
2 dl gräddfil
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
blåbär till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant (24 cm). Krossa kexen och blanda med socker och smält smör. Hälll smulorna i formen och tryck till. Sätt i ugnen i 15 min. Vispa snabbt ihop ägg, ost, socker och vaniljsocker till en slät smet. Vänd i blåbären och häll smeten i formen. Baka på nedersta falsen i 30-35 min. Ta ut kakan och låt den svalna i 10 min. Blanda gräddfil, socker och vaniljsocker. Bred ut toppingen över kakan och sätt tillbaka i ugnen i 5 min. Ställ kakan i kylen, gärna över natten så att den hinner sätta sig. Garnera kakan med blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...