1 juni 2011

Härlig helg

Så är man tillbaka i vardagen igen med gym och jobb. Startade gymandet redan i måndags med body combat, sen body circuit på tisdag och idag body attack. Nu blir det två dagar "ledigt" vilket behövs för musklerna känns stela. Det blev lite drickande och ätande under helgen så nu ska det bort.

I helgen fick vi celebert besök av min äldsta kompis Beatrice och hennes partner Markus. Beatrice och jag har känt varandra sedan vi var 5 och är lika bra kompisar nu som då.

Deras flygresa visade sig dock bli en prövning, lika problematisk som när mina kusiner och deras respektive kom hit före jul ifjol.

Flyget från Vasa till Hesa gick lätt och enkelt men sedan började problemen. Markpersonalen hade ännu en gång beslutat sig för att strejka på Vanda vilket ledde till att alla plan avgick ordentligt försenade eller annullerades. Avgången flyttades framåt med 15 minuter gång på gång och ingen visste något. B och M skulle ha anlänt kl 21.15 till London men de kom inte fram förrän närmare tolv, utan bagage. Och det bagaget såg vi inte röken av under hela resan. Inte fick de något telefonnummer att ringa heller. Den enda personalen de såg på på Heathrow var en stackars städerska som förståeligt nog hade noll koll. Det enda hon kunde göra var att informera var passagerarna skulle lämna sin baggagerapport. Den "riktiga" peronalen hade rymt sin kos.

Dagen efter försökte vi ringa ett SAS-telefonnummer (de åkte med Blue1) som fanns på Heathrows hemsida. Det numret hade upphört och man fick ännu ett telefonnummer som inte heller fungerade. Sedan försökte vi ringa SAS till Sverige men där var det ingen som svarade. Vi ringde ännu till Vasa flygfält. Där svarade de men kunde inte annat än att skriva ännu en rapport. Bagageetiketten och dess nummer verkar inte vara till någon hjälp alls. Få se hur länge det tar innan de får sin välpackade väska, med bland annat maten och godiset som vi beställt:-(

Nåväl, det var bara att gilla läget:-) På lördagen, efter en bastant engelsk frukost kockad av Steve begav vi oss till Westfield shoppingcenter för lite nödvändig och nöjesshopping. Vi avslutade med en drink på puben Queens Head i Hammersmith. När vi släkt den värsta törsten fortsatte vi hem med bussen, gjorde oss i ordning och tog tåget till Richmond där vi skulle äta middag. Vi hann med ännu en drink vid en av de mysiga pubarna vid Themsen.
Middagen avnjöts på Cirrik och den var lika otroligt god som vanligt. Jag åt grillade svärdfisk- och räkspett. Rätten skulle ha kommit med potatismos (?!) som jag inte äter och bad om extra grönsaker istället...jag fick ris. Nå, man kan inte kräva att alla känner till LCHF-dieten. Jag tillät mig dock efterrätt som blev en himmelsk baklava med vaniljglass. Ååååååh vad jag njöt.

När vi kom tillbaka till Wandsworth gick vi ännu in på den lokala puben för en sängfösare.
På söndagen begav vi oss ut till sjöss. Nå nej, men väl på en kanaltur från Little Venice till Camden

Det finns massor av husbåtar på kanalen. Jag vet inte om jag skulle vilja bo där permanent men som sommarstuga kanske...

In i en tunnel...
Och ut igen.

När vi anlände till Camden gick vi runt bland de otaliga stånden och småbutikerna innan vi blev alltför överväldigade av alla människor. Man måste vara på rätt humör för att klara av stället några längre stunder:-). Från Camden åkte vi in till city, åt lunch på en pub, vandrade runt i Covent Garden, tog en kaffe på ett franskt cafe innan det blev dags för middag på Kettners.

Den här hemlösa killen satt och blåste i en ihålig kon. Alla sätt är bra...antar jag:-) Såg inte att han fick några pengar.
På måndag hann B och M ännu ta turistbussen runt London innan det var dags att åka hem. Jag har varit på den tidigare men det är ett mycket bra sätt att få en överblick över vad som finns och var.