13 juli 2013

Grillat var det här

Oj vilken härlig dag vi har haft här i London, sol och värme. Ännu känner jag inget behov av att klaga.

Jag började dock lördagen med jobb och hade satt väckarklockan på 8. Det är lättare att stiga upp på sommaren eftersom man vaknar mer "naturligt" i och med att solen stiger upp så tidigt. Efter ett par timmars jobb gick jag till mataffären för att köpa BBQ-råvaror. Jag ville inte riskera att allt grillbart skulle vara slut om vi köpte maten på eftermiddagen. Vi bor trots allt i ett område med massor av Australiensare, Nya Zeelander och Sydafrikaner som är kända för sina BBQ.

Halv ett var det dags för Body Attack och en timme senare Zumba. Vi var bara fem pers på Zumban så vi behövde inte trängas precis:-) ...

När jag duschat efter gymet packade vi ihop picknickgrejorna och begav oss till Wandsworth Park. När vi kom dit såg vi till vår glädje att det fanns andra grupper som grillade var det passade och inte på "grillstubbarna" längst bort i hörnet av parken, så vi gjorde detsamma. Vem vill sitta och trycka i skuggan liksom.
Jag är inne i en mousserat vin-period nu och köpte med mig en liten flaska Prosecco. Steve är inte mycket för mousserat vin eller vitt vin över huvud taget och då är det inte lönt att köpa en stor. Det var mycket gott för det var extra torrt (dvs. minimalt med socker) vilket är helt i min smak.
Till förrätt åt vi "grillade" färska räkor. Jag hade smaksatt dem med olivolja, citronpeppar, chili och salt. De blev mycket goda och hade en härlig rökig smak. Det kommer jag att göra igen. De passar bra som förrätt för det tar bara några minuter på grillen så är de klara.
Till huvudrätt grillade vi baconlindad färsk sparris, lök och körsbärstomater i aluminiumpaket som smaksatts med balsamico vinäger och salt, halloumi, grillspett med griskött och paprika samt coleslaw. Åh vad gott det var, och extra gott eftersom jag inte ätit sedan kl 8 på morgonen.
Till efterrätt åt vi färska jordgubbar. Först hade jag tänkt köpa grädde också men jag tror inte att det hade varit så lyckat i den här värmen.
Steve testade att sätta några jordgubbar på grillen och tillslut satt vi alla dit. De blev mycket sötare när de grillats lite. Skulle ha suttit bra med vaniljglass eller grädde till.
Steve fungerade som grillmästare med översikt av mig. Han är ju engelsman och inte lika van att grilla som vi nordbor som tänder första grillen när den sista snön försvunnit.
På väg hem såg vi det här plakatet utanför en pub, "Pojkvänsdagis". Dit kan man ta sina pojkvänner om man vill ha lite lugn och ro. Dagiset är gratis, det enda man måste betala är hans drinkar:-) Jag tror jag ska ta Steve dit någon gång när han blir för kinkig:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...