2 december 2013

Svensk julbuffe i London

Trevlig början på veckan alla. Här brinner ljus, ljusstakar och Nykarleby-stjärnan och sprider lite julstämnigt, till och med miniänglaspelet snurrar så änglarna nästan står rätt ut:-)

Här kommer lite bilder från lördagens svenska julbuffe på svenskrestaurangen Stockholm Deli i North Sheen.

Naturligtvis passade jag på tillfället att få använda min nyinköpta "little black dress" med 60-talsstuk, gillar den skarpt.
Nya ytterjackan på och sedan var det bara att bege sig till busshållplatsen där jag skulle möta upp med Carola.
Vi anlände till East Sheen så att vi skulle hinna med lite skumpa på den jättemysiga puben Hare and Hounds som ligger alldeles i närheten.
Framme vid restaurangen
Restaurangen är mycket liten men vi, och en separat grupp på 21 personer, rymdes perfekt. Den andra gruppen bestod till största delen av svenskar som med jämna mellanrum drog igång en snappsvisa. Riktigt gemytligt:-)
Carola sade att man ska helst dricka öl till julmaten så då gjorde vi det. Har inte druckit öl sedan i somras när jag drack den nästan kolhydratfria ölen, smakade precis likadant så det blir nog några bastuöl till jul också.
Vi åt, åt och åt och då orkade vi inte ens smaka allt. Förutom ett par skivor örtbröd, janssons frestelsen och efterrätten så var all mat till stor del lågkohydratvänlig.

Fisktallriken
Tallriken med kallskuret, däribland julskinka, pate, rostbiff samt lite mer fisk (gravad lax är ju så gott:-)
Varmrätten. Jag började bli ordentligt mätt så när vi kom fram till den varma maten så minskade matmängden betydligt på min tallrik men jag försökte mig iallafall på köttbullar, lite jansson, renkorv, en pyttebit revbensspjäll samt röd- och brunkål.
Trots att vi var så mätta att våra magar stod ut i alla fyra hörn måste vi naturligtvis smaka på efterrätterna också som bland annat var saffrancheesecake, ischoklad, fruktsallad och ris a la malta plus några rätter till som jag inte orkade ta av.
Maten var verkligen värd sitt pris, allting var bra tillagat och jättegott, det var bara en sak som fick mig och Carola ordentligt irriterad. Jag har som princip att jag sällan betalar hela "service chargen" som de flesta restauranger envisas med att lägga till själv innan de lägger ihop hela summan. Vissa smyger in 10 % och andra 12,5 %. Det är inte obligatoriskt och irriterar många engelsmän också. Jag är vuxen och bestämmer SJÄLV hur mycket jag tycker att servicen är värd, INTE restaurangen, speciellt när det är en dyr restaurang. När vi betalade vår nota så betalade vi 6 pund av den 10 pund stora service chargen och gick för att hämta våra ytterkläder. När vi stod och klädde på oss kom ena servitrisen och frågade om vi inte skulle betala någon service. Jag sa att vi har betalt, 6 pund. Alltså, hur girig kan man bli. Jag betalar alltid service charge i restauranger som INTE sätter till tipsen själva just för att de ger mig möjlighet att själv bestämma hur mycket jag betalar. Fan vad sådant där irriterar mig och speciellt att ha mage att komma efter oss och fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...