11 januari 2015

Helgen som gick

Halloj, hoppas ni har haft en skön söndag. Jag hade ställt telefonen på ringning kl. 9 eftersom jag planerat att gå på mitt vanliga Body Pump-pass. Det var liite trögt att stiga upp men jag vaknade iallafall av mig själv några minuter före 9 och efter en mugg kaffe med kokosnötsolja så var jag redo.

Efter en dusch så gick Steve och jag ut på jakt efter sidfläsk, eller pork belly (grismage), som det kallas här. När vi var ute på restaurang igår hade han tagit pork belly som förrätt och blivit positivt överraskad över hur gott det var (ibland kan de vara lite fettslemmiga) och blivit insprerad av att göra egen. Vi gick först till Waitrose och Sainsbury's men där hade de naturligtvis inget. Vi köpte iallafall alla tillbehör och gick sedan på vinst och förlust till slaktaren i närheten och där hade de minsann det vi behövde. Vi köpte ett helt kilo och Steve började tillaga den vid klockan ett, klockan fem kunde vi äta den. Den blev riktigt bra, fettet hade smällt bort och allt gick att äta, fläsksvålen var också jättekrispig. Jag åt blomkålsmos till och Steve potatismos, vi stekte också upp grönkål. Vi kommer absolut att göra sidflsk igen.
Som jag berättade lite tidigare så var vi ut på restaurang igår kväll. Jag hade hittat ett bra erbjudande på bookatable.com till en restaurang som heter The Strand Dining Rooms som ligger ett stenkast från Trafalgar Square. Erbjudandet gällde 3 rätter och ett glas champagne för £25 per person, inte dåligt alls.

Vi började iallafall med ett par drinkar i Soho. Vi tog först en drink på en bar men eftersom det inte fanns några lediga sittplatser fortsatte vi vår "runda", vi orkade inte stå och hänga i 1,5 timme. Efter lite promenerande gata upp och gata ner hittade vi slutligen hittade en undangömd pub med lediga platser. Yes. Soho klockan sex på kvällen en lördag är inte idealet om man vill dricka sittandes.
Väl på restaurangen fick vi våra glas med champagne som vi smuttade på medan vi kollade menyn. Servicen var snabb och effektiv, vilket säkert underlättades av att det inte var så många kunder där, Trots det så satte de oss vid bordet bredvid ett par högljudda tyskor. De hade säkert också bokat via någon rabattsajt:-) Snåljåpar ska hållas avskilda från "riktiga" kunder:-)
Jag åt rökt gåsbröst till förrätt
huvudrätten blev en supermör kalvstek med grönsaker istället för potatis ...
och efterrätten någon slags apple crumble med sorbet. God den också men jag åt bara ett par skedar och gav Steve resten (kolhydrater). Vi beställde också in en flaska gott italienskt vin till maten.
När vi ätit och betalat var vi så mätta och dåsiga av maten och vinet att vi åkte direkt hem ... nattklubbar med fulla 20-åringar lockar inte längre och tur är väl det:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...