24 januari 2015

Kändisteater och fantastiskt restaurangbesök med snörpligt slut

Sådär, dagens gymbesök är avklarade, som avslutades med min älskade dansklass så nu är humöret på topp.

Efter det första gympasset tog jag en sväng in på Sainsburys och köpte två stekar som jag tänkte Steve ska få steka ikväll, han är nötköttexperten i det här förhållandet, jag sköter om sidorätterna, Jag passade också på att plocka på mig gårdagens gratistidning Evening Standard. När jag kom hem och bläddrade igenom tidningen såg jag att Hollywood-stjärnan Bradley Cooper ska spela teaterpjäsen Elefantmannen under 12 veckor här i London. Jag slängde mig genast på datorn för att leta biljetter, man får ju inte gå miste om chansen att se Hollywoods sexigaste skådespelare live ... fast enligt de bilder jag sett från pjäsen ser han allt annat än sexig ut, han spelar ju trots allt Elefantmannen:-). Nå, nu är biljett köpt och så får jag bara hoppas att det inte är någon inhoppare den dagen, skulle ju vara jävla typiskt när man köpt en dyr biljett för att se en specifik person (ok, pjäsen är också lite intressant:-). Jag kommer dock att gå första veckan som pjäsen går så risken borde vara minimal.
Igår åkte Steve och jag till hans gamla "hoods" i Battersea för middag på en italiensk restaurang som vi ätit på tidigare, L'antipasto. De har 40 % rabatt på alla för- och huvudrätter så det är verkligen ett fynd.
Jag kunde inte hålla mig från att beställa stekt kycklinglever när den fanns på menyn trots att jag ätit lever flera dagar den här veckan. Den var precis så god som jag föreställde mig.
De har många rätter med kalvkött och jag valde dagens specialitet, kalvkött med sås av svamp och gorgonzola-ost. Sååå fantastiskt gott, det var nästan så jag blundade av njutning. Till maten drack vi husets vin som var så gott att vi beställde in ännu en flaska. Steve tog också efterrätt, en Pannacotta som han sa var den godaste han någonsin ätit. En restaurang kan väl inte få bättre betyg än så:-)
Servicen var jättebra och mycket effektiv och vad som gjorde mig extra glad var att de inte lägger till någon service charge, den får man lägga till själv om man vill. Bara för att de inte krävde den så betalade jag glatt lite extra.

När vi tog bussen till restaurangen så var det ca 3 grader på värmen och blåsigt, när vi kom ut ur restaurangen så regnade det och temperaturen hade säkert stigit med 5 grader. Vi missade den första bussen och beslöt oss för att ta en annan som vi trodde skulle ta oss hem, men hej vad vi misstog oss. När den svängde "fel" i Clapham Junction fick vi helt sonika hoppa av och så gick vi hem i spöregnet. Nå, det var ju iallafall ganska ljummet i luften.

När vi hade varit hemma i en timme började Steve klaga på att han hade ont i magen. Både han och jag tänkte att det säkert berodde på efterrätten som var gjord på grädde, Steve är troligen lite laktosintolerant och speciellt känslig mot grädde, mjölk går bra. Vi gick och lade oss och det var någorlunda lugnt fram till 6-tiden när han började klaga på att han mådde illa. Knappt hade han sagt det innan han rusade upp ur sängen och sen var det som om portarna öppnades. Har aldrig sett någon spy så mycket, han hann inte ens till toaletten. Jag rusade upp och hämtade en plasthink så dit kom åtminstone hälften. När krisen var över så hämtade jag en pappersrulle och flaska med klor och så fick han börja städa upp medan jag stor beredd med klorflaskan i högsta hugg. Jag kan göra mycket, men torkar andras spyor gör jag inte, inte så länge den andra kan stå på benen iallafall. När allt var upptorkat och decinficerat så gick vi och lade oss igen, men det var lättare sagt än gjort att somna om, speciellt då klorlukten var ganska stark:-). Steve fick rusa upp ännu en gång men nu hann han till all lycka in på toaletten.

Idag är han allt annat än pigg och den planerade drinken med några av Steves bektanta får vi skippa. Vi har funderat om han fick matförgiftning eller om det var vanlig vinterkräksjuka. Han åt inte samma mat som jag utan whitebait och kyckling Kiev. Kyckling kan ju vara lite lömsk men jag smakade av den också och kände ingen konstig smak. Såg det var flera andra gäster som åt samma som Steve så om det var maten är det säkert fler än Steve som är sängliggande idag:-).

Jag tycker att maten är jättgod där, Steve också tills han fick den i retur, så jag vill gärna åka dit igen. Jag sa att han får väl äta pestopasta nästa gång:-)

2 kommentarer:

  1. oj, det låter nog som matförgiftning det där. Man brukar bruka känna av det inom 3-4h efter matintag. Kanske bäst att meddela restaurangen om vad som hänt och vad han ätit, så får de ta ställning till ifall det var nåt som gått snett i köket. Åtminstone är ni ju berättigade till nån form av kompensation, sånt här får ju inte hända men är idag ganska vanligt när kökshygienen inte alltid motsvarar bestämmelserna. Kyckling och fisk är ju de två största bovarna när det gäller skämd mat och bakterier. Jag skulle nog kontakta restaurangen, kanske fler har hört av sig som åt där samtidigt. Det är ju viktigt också med tanke på restaurangens rykte, de bör få veta för att kunna ställa allt tillrätta. Inte kul att vara magsjuk, jag avskyr att spy, det är så äckligt. Hoppas Steve mår bättre nu.

    SvaraRadera
  2. Kollade på tripadvisor om någon klagat men inte ännu, där brukar folk skriva av sig om någonstans:-) Han är ännu seg och har fått hosta och han hade feber i lördags och lite nu igår så vet inte riktigt vad det var sist och slutligen, kanske någon blandning.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...