28 februari 2015

Budapest - dag 2

God morgon. Nu ligger kaffet i magen och skvalpar och det är dags att lägga upp lite fler Budapest-foton.

Det var frukostbuffe som gällde på Hilton och vi åt engelsk frukost varje morgon även om vi alltid var proppmätta efter föregående kvälls middag. Maten var god men det var så otroligt varmt i frukostrestaurangen, man nästan satt och torkade svett mellan varje tugga.
Efter frukosten tog vi karta och reseguide och promenerade upp till slottsberget där det kungliga slottet, museer och annat intressant finns. Byggnaderna i Budapest liknar väldigt mycket byggnaderna i t.ex. Helsingfors, men lite sämre underhållna, även om man ser att restaurering pågår. Om 5 år kommer de säkert att se annorlunda ut.
På slotssberget är naturligtvis allt tipptopp.
Utsikt
Vi passade på att besöka labyrinten under Buda-slottet också. Den är 1 200 meter lång men inte hela var öppen, åtminstone inte sedan 2011 när polis och myndigheter blandade sig i av okänd anledning och stängde en stor del. Det låter som om de gamla kommunisttagerna fortfarande sitter i. Gångarna har använts som vinkällare, tortyrkammare, fängelse, skyddsrum mm. Det var riktigt intressant, men man fick se upp var man satte fötterna och gå lite nedböjd för att inte slå huvudet i taket:-)
När vi var uppe i friska luften igen så vandrade vi runt lite mer.
Efter tre timmars vandring orkade vi knappt ta ett steg till och tog tåg nerför berget istället för att spara några meter.
Vissa är inte rädda om sina liv, inga livlinor här inte.
Efter några timmars vila på hotellet var det dags för middag, den här gången på en restaurang som hette Kisakukk och som var över 100 år gammal. Jag gillade verkligen inredningen, gamla trägolv, högt till tak menyn var också imponerande. Få kanske vet att Ungern är den andra största producenten, efter Frankrike, av foie gras (gåslever). Här kunde man få lever både på längden och tvären, som soppa, som förrätt, som huvudrätt. Steve beställde lever som förrätt och de serverade 3 tjocka skivor som stekts och serverades på potatismos, en huvudrätt i sig.
Jag valde en tallrik med olika ungerska korvar och naturligtvis lever:-)
Till huvudrätt valde vi båda en ordentlig stek ... som serverades med stekt foie gras på toppen:-). Mycket gott och Steve fick sin fjärde leverdos. Eftersom gässen tvångsmatas så blir deras lever ganska fet så Steve var aningens mätt, igen, efter sin huvudrätt:-)
Steve lyckades ännu få i sig strudel (han fick två stora bitar) till efterrätt medan jag slog till med ett torrt efterrättsvin, Tokaji. Det serverades iskallt och både doftade och smakade plommon, grymt fräscht och läskande.
För alla Budapest-resenärer så rekommenderar jag verkligen ett besök till den här restaurangen, super mat och jättebra service.

Även om vi var proppmätta ännu en gång, speciellt Steve som ätit två stora bitar strudel, så gick vi till ännu några barer efteråt för att inte upprepa gårdagens sänggående halv nio på kvällen:-)