17 februari 2015

Vår Alla hjärtans dag

Tillbaka från bion. Filmen var helt ok och faktiskt bättre än böckerna som var fulla med löjliga repliker. Eftersom boken består av tre delar så blir det också tre filmer, en varje år.

Här kommer några bilder från mitt och Steves Alla hjärtans dag-firande.

När vi kom till vår tågstation och jag tittade på tidtavlan för nästa tåg till Waterloo såg jag bara Waterlove. Jag tänkte först att det måste vara en ny station innan slanten trillade ner, Transport for London hade naturligtvis haft lite kul och gett stationer nytt namn i kärlekens tecken:-) Det här skulle aldrig funka i Finland, täääänk om någon skulle åka fel, "hemska saker".
När vi kom fram till Tower Bridge var det bara att ställa oss i kön in till bron och sedan klättra upp X antal trappsteg upp till toppen och en av de två broarna.
När vi äntligen kom upp fick vi var sitt glas champagne och blev uppmanade att spara dem för påfyllning (det ingick två glas i priset). Vi insåg ganska snabbt att den regeln kunde man komma förbi eftersom de inte gav några "drinkbiljetter" Vi hann dricka fyra glas bubbel var innan vårt timmeslånga besök var över eftersom de serverade bubbel på båda broarna och Steve gick och hämtade påfyllning till oss en gång och jag en gång:-).
Broarna har glasgolv och det är inget att rekommendera för de med höjd- eller dödsskräck, se bilarna nedanför. Jag strök helst längs väggarna där det fanns normala golv.
Den andra bron. Man kunde gå runt för att se till alla riktningar.
Jag och en bild av glasgolvet. Majoriteten strök längs väggarna som jag:-)
När besöket var slut promenerade vi tillbaka mot Waterloo station i det vackra vädret. Det var helt vindstilla och kanske 6-7 grader. Det var nu meningen att vi skulle åka hem och göra vår trerättersmiddag, men en mysig pub vid Borough Market kom i vägen och vi satt där och pratade och njöt tills de stängde. Vi sitter hemma hela dagarna så hade inte alltför stor brådska att åka hem.
Vår middag blev en dönerkebab från vårt lokala kebabställe istället men det gick lika bra.
Det här blev vår söndagslunch, pannacotta-lindad halloumi.
Stek med sparris, ångkokt pok choi och ugnsbakade körsbärstomater.
Vi avslutade middagen med vaniljpannacotta med hallonspegel. Så enkel och god att göra.

Vaniljpannacotta 
4 port

4 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk sukrin (eller annan sötning)
2 st gelatinblad
valfria bär

Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten i minst 5min. Blanda grädde, vaniljpulver och sukrin i en kastrull och koka upp, dra av kastrullen från plattan. Ta upp och vrid ur gelatinbladen och lägg ner i kastrullen under omrörning. Häll upp i 4st glas och ställ kallt så det stelnar. Servera med bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...