25 november 2011

Stjärnan i topp

Fredag, åh så härligt, nu kommer min inkorg att vara lugn i två hela dagar, skönt.

Ikväll tog jag de första trevande julpyntstegen och satte upp ljusstake och Nykarlebystjärnan. Se så fint den lyser i vardagsrumfönstret. I helgen kommer jag att sätta upp resten av pynten och mina röda julgardiner, som Steve inte gillar alls, tycker det blir för mörkt. Han har dock insett att det inte spelar någon roll vad han tycker i det här fallet, upp ska dom:-)
Ikväll provade jag på ett LCHF-recept på risgrynsgröt som jag hittade på en blogg. Bloggaren sade att "gröten" smakade exakt som julgröt. Jag är ännu inte helt övertygad men det kanske det beror på konsistensen på engelsk keso (lösare och mindre "ostkorn"), eller att jag kanske använde för mycket smör.

Här får ni receptet iallafall:

Tag en liten kastrull och smält lite smör på lagom värme. Tillsätt sedan ett halvt paket keso (125 g), två ägg och en matsked grädde. Jag satte ocskå i lite sötningsmedel men det kan man skippa om man vill. Rör sedan om medan det kokar (3:an eller 4:an på spisen) och servera när konsistensen blivit grötaktig.

Servera t.ex. med en skvätt skvätt röd mjölk/grädde och kanel. Nästa gång tänker jag prova med mosade hallon tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...