7 maj 2012

Besök hemifrån

Nu har mina fina föräldrar åkt hem igen. Dagarna har rusat iväg men så har vi också hunnit med mycket och inte spenderat många timmar hemma. Tyvärr fick de inte se många solstrålar under de här fem dagarna eftersom vädret verkligen visade sig från sin mest engelska sida.
De anlände på onsdagen och efter att ha mött dem på Heathrow och tagit tuben och bussen hem så hann vi bara vila benen ett par timmar innan vi tog bussen in till Richmond för middag. Vi hann dock först med en välkomstdrink på en mysig pub alldeles vid Themsen.
Vi tar alla besökare till den turkiska restaurangen Cirrik. Trots att det var onsdag var restaurangen proppfull.  Vi åt och åt och nästan rullade ut.
I min familj med högt blodtryck i släkten ger vi varandra blodtrycksmätare som julklapp eller födelsedagspresent. Den här gången var det min tur:-) När jag monterat ihop mätaren så tog vi vårt blodtryck en efter en och satt och jämförde. Konstigt intresse vi har i vår familj:-)

På torsdag, efter en stadig engelsk frukost som Steve gjorde, tog vi tåget till Canterbury. Vi missade det första tåget från St Pancras men kunde ta ett annat 20 minuter senare och det första vi gjorde när vi kom fram var att gå och äta en god publunch.

Mätta och belåtna kunde vi ta oss an den imponerande katedralen i Canterbury som är massiv och verkar vara större inomhus än utomhus.
Katedralen genomgår för närvarande en omfattande renovering och speciellt glasfönstren får sig en uppfräschning så att deras färger är mer klara än tidigare.
Det här lutande huset hittade Steve och jag redan förra gången vi besökte staden.
Hur söt är inte den här biljettklippningen:-)
När vi kom tillbaka till London var klockan ännu inte så mycket så vi åkte till puben Princess Louise för ett par drinkar och deras kaffesmakande stout.
Mor och far
På fredagen tog vi det ganska lugnt på dagen. Jag och morsan gick runt i affärerna i vårt lokala shoppingcenter som inte har ett dåligt utbud alls. Vårt första bokade program för dagen var middag på den italienska restaurangen Bellaria Bar & Restaurang bara 10 min promenad från Oxford Street. Jag och Steve har besökt den flera gånger och aldrig blivit besvikna.
Till förrätt valde både morsan och jag tonfiskcarpaccio som smälte i munnen.
Jag tog havsabborre med räksås till huvudrätt medan de andra tog var sin lammlägg (?) på en bädd av potatismos. Det blev många lovprisningar över den rätten kan jag säga:-) Till och med Steve, som är något av en lammköttsexpert, sa att det var det godaste lammrätten han någonsin ätit, och då har han ätit många.

Efter maten promenerade vi ner till Haymarket för veckans höjdpunkt, nämligen musikalen Phantom of the Opera med Peter Jöback i huvudrollen. Jag såg musikalen för 7-8 år sedan och vet hur högklassig den är men det var första gången för de andra.
Musikalen sparkar igång (man fick naturligtvis inte fotografera så jag tog bara den här utan blixt)
När musikalen var slut var vi alla överens om att den hade varit fantastisk och att Peter Jöback verkligen lyste i rollen. Om ni bara ska se en musikal i London eller någonsin så rekommenderar jag Phantom, med eller utan Peter. Musiken är helt fantastisk och man sitter med gåshud över hela kroppen och bara njuter.

På lördag var det shoppingdag för morsan och mig, Steve och farsan som är inte några storshoppare stannade hemma. Vi tog bussen till Westfield shoppingcenter i Shepherds Bush där vi spenderade många timmar. Morsan hittade både vårjacka, skjorta och lite annat smått och gott jag kom också hem med en topp som jag hittade på rea i M&S.

När vi shoppat klart gick vi till en pub bredvid för en sen lunch. Morsan valde fish and chips, ett måste om man besöker England tycker jag, medan jag nöjde mig med en (välstekt) engelsk frukost som de flesta ställen serverar  hela dagen nuförtiden. Det vita brödet lämnade jag orört.
När vi kom hem igen tog vi det lugnt ett par timmar innan det blev dags för mera mat, det är halva nöjet med att resa:-). På morgonen hade jag gjort en impulsivbokning till samma indiska restaurang i Battersea som jag och Steve besökte förra veckan, Palace Spice. Både servicen och maten är enastående och vi hade tur som fick ett bord så enkelt för inget bord stod tomt mer än 10 minuter under hela kvällen. Indisk mat är nästan lika engelsk som engelsk mat nuförtiden och det finns nästan en indisk restaurang eller takeaway på varje gata.
Huvudrätten med tillhörande sidorätter har anlänt.

Vi åt och åt men lyckades faktiskt inte tömma alla tallrikar. När vi bad om notan så kom huvudservitören dessutom fram och sa att vi kunde välja vilken "efterrättsdryck" som helst på menyn helt gratis. Det var  jättesnällt och då var det bara andra gången som vi har varit där. Den här indiska restaurangen måste nog dessutom vara stans vänligaste, det är ett fasligt tackande hela tiden:-)

Resans sista frosseri blev Aternoon Tea på det mysiga och över 100 år gamla hotellet, The Cadogan på söndag. Vi fick välja mellan olika tesorter och sedan bars godsakerna in. Vi satt i över en timme och åt och njöt av miljön och den lugnande musiken. Jag tror inte man kan spendera en söndag på ett bättre sätt än så här.
Man börjar nedifrån med sandwicharna som hade fem olika fyllningar.
Mina Afternoon Tea-favoriter, varma scones med clotted cream och sylt.
Slutklämmen, de riktiga sötsakerna. Oj vad jag var mätt när allt var uppätet och hjärtat gick i racerfart av allt socker som jag fått i mig. Jag skulle säkert ha behövt springa några kilometer för att lugna ned kroppen:-)
Är ingen tefantast men eftersom man nu dricker Afternoon TEA så får man väl leka med:-)
Vi hann också med ett par "avskedsdrinkar" på den lokala puben på kvällen och farsan passade också på att äta sin obligatoriska portion av fish and chips. Puben är normalt väldigt tyst på en söndag men igår var den nästan full så vi behövde inte känna oss ensamma.

Några finska delikatesser som morsan och farsan tog med sig
Memma, mmmmmm, favoritpåskefterrätten nummer 1 som äts med ovispad grädde. Vi planerade att äta den under deras besök men vi åt så mycket annat att den förblev orörd. Jag har nu delat upp den i papperskoppar (hittade bara med engelska flaggan på:) och fryst in och sedan, när jag nått min normala vikt igen efter helgens frossande, kan jag ta ut en portion vid ett speciellt tillfälle och avnjuta med en stor skvätt grädde.

En annan delikatess är Oltermannis ost. Alla hårdostar är verkligen hårda i det här landet och faller i bitar när man använder hyvel. Det närmaste man kan komma smörgåsost i det här landet är Gouda och den är ju inte precis engelsk.
Det var min långhelg, imorgon återgår allt till det normala igen med jobb och gym. Man borde också hinna till någon pub och kolla någon av finlands matcher i ishockey-VM.