26 januari 2013

Boktipset

Jag har just läst klart boken "Ett sötare blod" av Ann Fernholm och jag säger, läs den, om ni vill informeras och förfäras över allt elände som kolhydrater ställer till i kroppen. Boken är väldigt lättläst och underbyggd av massor av vetenskapliga studier. När jag läste den så fick jag ännu mindre förtroende för läkare och sk. experter eftersom de inte verkar vilja ta till sig nya forskningsresultat utan fortsätter ge 30 år gamla råd som visat sig vara helt fel och som lett till de hälsoproblem vi har nu.

Det är blodsockret, inte fettet, som får kroppen i obalans. Som hon säger i boken, "Om du vill hålla dig frisk och leva längre ska du hålla ditt blodsocker i schack, eftersom:

  • Cirka 70 % av alla som kommer till sjukhuset med akuta hjärtproblem har problem med blodsockret. De som har högt blodsocker dör generellt snabbare av sina hjärtproblem.
  • 70-80 % av alla personer med alzheimer lider av insulinresistens. De som har rubbade blodsocker när de får problem med minnet utvecklar allvarlig demens mycket snabbare.
  • Personer med höga blodsocker löper 70 % högre risk att senare i livet avlida i cancer. De som har problem med blodsockret när de får cancer dör oftare och fortare av sjukdomen.
Det enda negativa med boken var överdosen av komman som störde min läsning:-) Jag lånade boken som e-bok men tänker köpa pappersversionen när jag åker hem till Finland nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...