9 maj 2013

Släktträff

Hejsvejs, tillbaka på nätet igen efter ett par dagar med jobb och träffar med min faster Gunvor, hennes man Markku och min kusin Moa som varit här i veckan.

De hade verkligen tur med vädret och årstiden, speciellt de dagar när de åkte på sightseeing. Min faster gillar växter och jag rekommenderade att de skulle besöka Kew Gardens för att njuta av alla planteringar. Eftersom våren är minst en månad senare än vanligt så blommade också allt ännu. Det fanns också mängder av fåglar där för Markku som gillar fågelskådning.

Jag hade föreslagit att vi skulle träffas för lunch i Richmond efter deras Kew-besök på tisdag och efter att ha mötts upp vid tågstationen gick vi till en pub vid Themsen för långlunch i solen. Meningen var att Steve också skulle ha kommit med men han måste stanna hemma och vänta på en DHL-leverans så han blev lägenhetsbunden.

Efter lunchen promenerade vi längs floden och upp genom en park där vi satte oss utomhus vid ett kafe för eftermiddagskaffe och fantastisk utsikt. Vi avslutade Richmond-besöket med ännu en drink i en pub vid Richmond Green innan vi tog avsked 6 timmar senare. Vi träffas ju normalt bara en gång om året, på sommaren, så vi hade mycket att tala om.
Följande kväll träffades vi alla, även Steve, i centrala London för middag på en italiensk restaurang som jag har besökt flera gånger och gillar, Bellaria bar and restaurant.

Steve och jag åkte in till stan lite tidigare eftersom han ville köpa en kamera till sin farsa som födelsedagspresent. Vi gick in till tre ställen och varje modell han ville ha var slutsåld, han fick inte ens köpa visningsexemplaret! Att det ska vara så svårt att hitta en kamera i London.

Under vår kamerajakt gick vi in på Sainsburys för att köpa något att dricka och hittade de här namngivna Coca Cola-flaskorna.
Till och med Steve hade sin egen flaska och naturligtvis köpte jag den:-)
Lite före kl 19 träffade vi mina släktingar utanför Top Shop i Oxford Circus och gick till restaurangen. Deras källare är jättemysig och perfekt för en romantisk kväll men sin andra hälft. Alla servitörer är också italienare på gränsen att man inte förstår vad de säger.
Jag glömde fota förrätten som var sparris med proscuitto som var sisådär. Huvudrätten var iallafall fantastisk; havsabborre med kikärtspure och spenat. Skulle kunna ha ätit en portion till.
Jag slog också till med efterrätt kvällen till ära. Den här gången hallonmousse med chokladsås. Jag lät Steve äta 1/3 för portionen var så stor.
Efter middagen rullade vi mätta och belåtna till Holborn och puben Princess Louise som är ett måste för alla som besöker oss, den är så fin och lite på avstånd från turiststråket. Det var jättekul att träffa dem och tack vare att jag själv arrangerar mitt jobb så hade jag förmånen att kunna spendera lite mer tid med dem istället för ett par timmar på kvällarna.

Om början av veckan var fin och somrig så har det känts som höst idag; kallt, regnigt och blåsigt. Jag kämpade mig iallafall till gymet för Zumba och Pilates (de är ju trots allt bara 5 min promenad:-) men sedan dess har jag kurat inomhus, jag har till och med satt på elementet i vardagsrummet. Steve är på filmpremiär i Leicester Square med sina cykelgalna kompisar. Filmen handlar om hur en känd cyklist satte ihop ett cyklingteam i ett fattigt afrikanskt land (tror jag det var).

Ikväll provade jag på att göra kokosgröt till middag som blev riktigt gott, jag gillar ju kokos. Jag hade som vanligt hittat receptet på den här bloggen. Ni hittar receptet här nedanför.
Kokosgröt (1 portion)
2 ägg
1 dl mjölk/kokosmjölk/mandelmjölk (välj det som passar bäst – jag hade kokosmjölk)
1 msk kokosmjöl
salt, kanel, vaniljpulver

Vispa ihop mjölk och ägg i en kastrull. Rör ner kokosmjölet och rör under medelstark värme tills gröten tjocknat. Smaka av med salt, kanel och vaniljpulver eller varför inte lite kardemumma!? Jag hade hallon i men du kan också välja jordgubbar, blåbär etc. Jag hällde också lite kokosmjölk över.

Härligt att det är fredag igen i morgon och för att fira köpte jag dubbla buketter med mina favoritblommor, tulpaner. Finns inget som slår dem i fräschhet