24 mars 2012

Fredagen i bilder

Fredagen bjöd på strålande solsken och ca 20 grader i skuggan. Underbart. Eftersom fredagar är en gymfri dag för mig så tog jag en timmes promenad till Wandsworth Common efter lunchen.

Dagens lunch blev för övrigt ugnsbakad lax med ett krämigt täcke av pesto och creme fraiche. Jag serverade ugnsrostade grönsaker till, igen:-). Ni hittar receptet i slutet av inlägget.
Ikväll styrde vi kosan till Richmond för några drinkar och middag. När vi steg av bussen styrde vi kosan mot en av pubarna vid Themsen. Det doftade så gott av saltvatten och tång.
Det blev lite fel när jag beställde mitt glas mousserat vin och fick två istället. Nå, inte mig emot så slipper jag köa i baren igen:-)
Genast värmen stiger blir det nästan tomt inne i barerna och pubarna för alla står utomhus med sina drinkar.
Om man inte såg bilarna och bussarna som körde över den gamla bron skulle man kunna tro att året var 1850 eller något.
Teatern i Richmond, färggrant upplyst för kvällen.
Vi åt middag på den turkiska restaurangen Cirrik. Det här var våra förrätter, stekt kycklinglever, korvar på nötkött och grillad malet lammkött. Så jävla gott. Vi fick också bröd till och Steve och jag svor för oss själva för det såg mycket gott ut. Vi åt faktiskt ett par bitar eftersom vi ändå inte skulle ha efterrätt men när servitören städade undan förrättstallrikarna bad jag honom att ta brödkorgen med sig för att vi skulle slippa plågas:-) Han såg lite konfunderad ut.

Till huvudrätt beställde jag grillad svärdfisk med krämig svampsås. Rätten serverades med potatismos och sallad och jag bad att få mer sallad istället för moset. Jag trodde att servitören förstod men icke, jag fick svärdfisken i en djuptallrik med massor av sås (som förvisso var jättegott) och det var allt. När jag påminde honom att jag bett om extra sallad istället för moset så såg han helt konfunderad ut. Misstaget korrigerades dock snabbt och efteråt bad de flera gånger om ursäkt för misstaget (de visste ju att jag kommer att ge feedback på toptable:-).

Efter den goda och billiga (50 % rabatt på hela menyn) så gick vi tillbaka till samma pub som tidigare för ännu en drink. Det var helt vindstilla och hur skönt som helst att sitta utomhus.
En gammal kullerstensgata med spår av när man körde med häst och vagn.

Lax med pestotäcke
4 personer

4 bitar färsk lax
0,5 tsk salt
4 msk pesto
0,75 dl creme fraiche
70 g pinjenötter (jag hade inga hemma igår)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader. Rosta nötterna i en torr teflonpanna. Lägg laxbitarna med med skinnsidan nedåt i en ugnsform. Salta lätt.
2. Blanda ihop pesto och creme fraiche. Smaka av med salt och peppar och bred över fisken. Stek i ugnen i ca 15 minuter för rosa kärna och 20 minuter för helt genomstekt. Strö över pinjenötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...