8 oktober 2012

Boktipset

När jag träffade Nina igår hade hon med sig den här boken till mig att låna. Efter bion började jag bläddra i den och blev fast, jag läste den från pärm till präm innan jag gick och lade mig. Det är en amerikansk kille som skrivit den, som en liten survival guide till andra utlänningar. Han bor i Finland med sin finska flickvän och jobbar på "a large Finnish mobile phone manufacturer":-). Jag skrattade igenkännande för mig själv genom hela boken och hade ofta högläsning för Steve. Jag kände speciellt igen mig i det här avsnittet (och Steve också tror jag:-D):

Dealing with problems around the house
Enligt författaren bor vi finländare mycket trångt och när det blir meningsskiljaktigheter mellan fiktiva Mari och den utländska killen kan följande scenarie uppstå:

"Now that you are living in Mari's 30m2 loft, there could be some clash on rules. You won't have a "den" or "upstairs" to escape to, so it is either spending quality time in the bathroom or facing Mari head on - or the Finnish way, moping for five days.

Finns don't raise their voices at one another (neighbours might hear), Finns don't throw things (too expensive), Finns don't storm out (Mari will get even more angry)...Finns mope. It is three to five days of talking even less than before. It is a game to see who can hold out the longest. NOTE: Mari will win.

Så jävla kul bok, köp den om ni hittar den (Gummerus förlag)
Annars har jag inte gjort så mycket idag förutom det vanliga jobbandet, gym och så blev det en omelett med allt möjligt till lunch, ost, kryddstark korv, gräslök och halv tomat.
Ikväll ska jag möta upp med en gammal kompis från Norge, Anne, och hennes karl. Vi träffades när vi båda studerade i Reykjavik ett halvår. Det var tider det.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...