20 februari 2013

Telefonshopping och värmande soppa

Veckan har fått en riktig rivstart med gym i dagarna tre. Det känns som om musklerna har slagit knut på sig själva. Tur att morgondagen består av Zumba och Pilates som inte kräver alltför mycket muskelstyrka.

Idag gick jag till posten och hämtade ut ett armbandsur som jag beställde från Groupon via telefonen för en vecka sedan. Den kostade £19 istället för normala £90 vilket är som hittat för en urfantast som mig. Den är digital och är helt svart förutom när man trycker på en knapp för att se tid och datum som visas i rött.
Jag har varit sugen på en värmande soppa en tid nu så idag googlade jag recept på LCHF-köttfärssoppa och hittade ett recept på den här sajten som jag ändrade lite för att göra den mer fyllig. Den blev mycket god och Steve som bara skulle smaka ett par skedar före han skulle ut och träna på cykeln kunde inte hålla sig och åt en hel tallrik.

Köttfärssoppa med bacon
4 personer

Ingredienser:
500 g köttfärs
1 paket bacon
½ purjolök (den gröna delen)
Vitkål, strimlad (så mycket du vill ha)
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
4 dl vatten
1 buljongtärning eller kalvfond
2-3 msk tomatpuré
1/2 hackad chili
Cayennepeppar
Paprikapulver
Salt
Vitpeppar
Smör att steka i

Gör så här 
Strimla purjolök, vitkål och bacon. Smält smör i en gryta, lägg i purjolök, vitkål, bacon och köttfärs och bryn tillsammans. Tillsätt grädde och creme fraiche, låt koka upp. Späd med vatten till önskad mängd. Tillsätt chili. Smaksätt med en buljongtärning/fond, tomatpurén och kryddorna efter egen smak. Låt puttra 10 min. Färdigt att servera! Passar perfekt som lunch eller som middag en kall dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...