19 februari 2013

Jersey - dag 2

Jag tycker att frukosten är dagens absolut bästa måltid och det bästa med att bo på hotell är naturligtvis frukosten, speciellt om de har en buffe. Vid sådana tillfällen äter jag som om det inte finns någon morgondag. Jag höll mig från brödet, den färska frukten och fruktjuicerna men det fanns så mycket annat gott att hugga in på. Jag började varje frukost med en stor tallrik med deras "hemlagade" tjocka yoghurt som jag täckte med färska blåbär, nötter och kokos.
Två morgnar av tre valde jag engelsk frukost som "huvudrätt" som kom komplett med blodkorv. Steve gillar inte blodkorv så jag fick hans och Steve fick mina vita bönor. Efter den brakfrukosten åt vi aldrig någonting förrän det var dags för middag.
Efter frukosten gick vi in till St Helier och tog bussen till flygplatsen, varifrån vi skulle hämta bilen som vi hyrt från Hertz. Allt hade gått perfekt hittills så naturligtvis var det dags för något att gå fel. När alla papper var ifyllda och råkade Steve av någon orsak nämnde att vi skulle köra automatväxlad. Plötsligt kunde man se Hertz agent rycka till. Vi hade använt en mellanhand när vi bokade vår bil för ett par månader sedan och det visade sig att de hade emailat till Herz att vi hade bokat en manuell bil. Som tur var hade jag bokningsbekräftelsen med mig och kunde visa att det stod Automatic klart och tydligt. Hertz hade säkert 15 bilar som stod och väntade på sin parkering men alla var manuella. Agenten ringde sina kollegor som ringde till Europacar och någon annan firma som hyrde ut bilar men ingen hade en automatväxlad bil tillgänglig. Han förklarade att de har fler på sommaren när amerikanska turister kommer men nu hade de bara en i "tjänst" och den skulle levereras först kl 16 på eftermiddagen.

Vi kunde inte göra något annat än att acceptera att vänta för manuellt kör jag inte i England. Som plåster på såret så fick vi försäkring och bensin gratis och de levererade bilen till hotellet senare samt körde oss in till St Helier igen. Det här är verkligen praktexempel på "Ju fler kockar desto sämre soppa". Så, vi fann oss surra runt i stan igen ett par timmar (den är inte stor och vi hann in i de flesta affärer igår) innan vi återvände till hotellet där vi satt i deras trädgård en stund.

Varje hotell med självaktning har bassäng
Jerseys flagga
Vid halv fyra levererade de äntligen bilen och vi hann cirkla runt lite på den östra av ön sidan innan solen gick ner. Vi märkte dock att vår satnav inte kunde hitta postnummer på Jersey och bara 1 av 5 platser som vi skrev in. Det var verkligen inte det ultimata då skyltarna med vägnummer är små som flugskitar och Steve som skulle fungera som kartläsare är både närsynt och inte så bra på att läsa kartor. Dagen efter skickade han mig till exempel åt helt fel håll trots att jag på förhand och flera gånger yttryckligen sagt vilka vägnummer vi skulle ta och visat dem på kartan. Jag sade åt honom att jag har inget intresse av att spendera dagen med att yra omkring på enfiliga småvägar och in på människors bakgårdar och det blev några ordentliga gräl innan vi hittade ett fungerande koncept, dvs. jag kollade kartan på förhand, memorerade vägnumren och höll ögonen öppna för vägnummer medan Steve försökte hitta platser som satnaven kände igen.
Byn Rozel kan ståta med ett imponerande fort.

Vid femtiden återvände vi hem eftersom det började skymma. Vi försökte hitta något ställe att äta på vägen men vi var för sena för lunch och för tidiga för middag så allt var stängt, det var ju trots allt inte turistsäsong. Jag hade emellertid sett reklam för en pub som hette Le Hocq Inn på kartan och när vi parkerat bilen vid hotellet började vi promenera dit. Vi gick, gick och gick och när vi ca 1,5 timmar senare äntligen kom fram (vi hade nästan gett upp hoppet) så hade solen gått ner för länge sen. Som tur var var maten värd den långa promenaden och eftersom vi inte ätit sedan frukost så var det inget fel på aptiten.

När man är på Jersey så ska man äta fisk och skaldjur och vi valde båda musslor till förrätt.
Jag tog stekt rödspätta som kom med räkor, kapris sallad och en MASSIV portion grönsaker (jag hade bett att få byta potatisen mot grönsaker men trodde inte den skulle vara för 3 personer:-).
Till efterrätt valde jag chokladkaka med nötter, chokladsås och vaniljglass. Godaste efterrätten på länge. Man får oftast den bästa maten på ställen som inte ser mycket ut för världen.

När vi ätit klart tog vi bussen nästan enda hem. Vi hade passerats av ett par buss under promenaden och tagit reda på tiderna innan vi gick in till puben.
När vi kom tillbaka till vårt rum och skulle gå och lägga oss hittade vi en flaska med "Sleep spray" på sängen. Kvällen före hade vi ringt receptionen och klagat på ett tvättmaskinsliknande ljud i sängkammaren. Det tog bara ett par minuter innan två anställda kom och försökte utreda problemet. Det visade sig att det var rören på utsidan av vårt rum som började vibrera när någon på övervåningen duschade. De knuffade vår säng längre bort från "problemområdet" men det var typ allt de kunde göra. Det var inte precis läge för rörremont. Som tur var tystnade det 20 minuter senare när personen/personerna slutade duscha. Vad är det för fel med att duscha på morgonen?!, man svettas ju som mest på natten iallafall så man är minst sagt ofräsch när man vaknar.

Vi sprejade lite sömnsprej på våra huvudkuddar för den doftade gott men jag tror inte vi sov bättre, vi slocknade nog snarare av de många promenaderna under dagen och den stora måltiden:-)