19 februari 2013

Jersey - dag 3 och 4

Efter den bastanta frukosten satte vi oss i bilen redan vid 9-tiden för att hinna köra runt och se så mycket som möjligt. Vädret visade sig från sin bästa sida som den gjort hela helgen vilket är perfekt när man ska ta kort:-)
Det finns mängder av kvarlämningar från nazisternas femåriga ockupation under andra världskriget; utkikstorn, bunkrar osv. Man kan verkligen inte beskylla dem för att de låg på latsidan under sin tid på ön, men de kunde ju ha byggt ett par autobahns också när de ändå höll på, istället för de kostigar som vi ofta körde på.

Steve hade sett fram emot att besöka Jersey War Tunnels (krigstunnlar) men när vi kom fram så möttes vi av en lapp på dörren som förklarade att de bara har öppet mellan den 1 mars och 25 oktober:-(
Här är en bild på vår hyrbil, en fårrrd.
På Jersey är det bara sandstränder som gäller och imponerande ebb.
Vi hann runt hela ön utan problem på en dag, ön är ju trots allt bara 116 km2. Vi returnerat bilen kl 16 och tog bussen tillbaka igen och vilade sedan på hotellrummet ett par timmar innan det var dags att göra sig i ordning inför kvällens middag.

Jag bar min "Alla hjärtans dag"-tröja från Oasis som Steve köpte till mig dagen före och mitt nya långa halssmycke i silver som jag köpte till mig själv.

Alltså, jag vet att TV gör att man ser 5 kg fetare ut men jag har aldrig hört att kameror lägger till 2 kupstorlekar som de alltid gör på mig. Min A-kupa ser alltid två storlekar större ut på foto.
En närbild på mitt hängsmycke som föreställer en igelkott som heter "Cuddles" - Prickly on the outside, nice and cuddly within! Hur söt är inte den på en skala?! Märket är Spehere of life, ett smyckesföretag från London.
Inför kvällens middag hade jag bett att vi skulle få sitta i huvudmatsalen istället för det opersonliga "vardagsrummet" som vi satt i den första kvällen. De hade uppfyllt vår önskan även om de placerade oss bredvid dörren så att vi inte skulle beblanda oss med de som beställde ur huvudmenyn och inte specialmenyn:-) Det sket vi i, vi är vana med att buntas ihop med andra "toptable"-kunder och var bara nöjda av att kunna sitta i den mysiga delen med mörka träpaneler på väggarna.
Här kommer halvmörka bilder på min mat eftersom jag inte nändes använda blixt. Till och med jag har mina begränsningar:-)

Till förrätt beställde vi en trio med fisk- och skaldjursrätter. Fantastiskt gott.
Och det blev bara bättre. Min huvudrätt som var "slätvar" (hade aldrig hört det fisknamnet tidigare, heter brill på engelska) serverades med tagliatelle och en gudomlig saffransås. Skulle ha kunnat äta tre portioner.
Middagen avslutades med chokladmousse och glass. Den här gången kunde man inte klaga på någon av rätterna.

Efter middagen var vi så mätta och trötta efter en hel dags körning och flera kilometer långa strandpromenader att vi gick till sängs redan kl 23.
På söndagen hann vi inte med mycket mer än att äta frukost, ta en kort promenad till den närmsta stranden som låg 1 km från hotellet, innan vi blev hämtade till flygfältet.
Lyckades få nästan hela Jersey på bild.
45 minuter senare landade vi på Gatwick flygplats igen och tillbringade sedan 2,5 timmar på tåget mellan Gatwick och Clapham Junction, en resa som normalt tar 35 minuter. De hade ännu en gång fel på signalerna och måste instruera tågen ett och ett manuellt. Man kan ju undra varifrån de köpt tågsignalsystemen i det här landet för det är alltid något jävla "signal failure".