29 augusti 2011

Kräftfesten

Blev inte mycket skrivet igår, det enda jag orkade var att ladda upp bilderna från söndagens hellyckade kräftfest. Det kom några skurar på dagen men det hade klarnat upp i tid för festen så vi kunde sitta ute och äta.

Mycket tack till Suss pojkvän Paul för att vi kunde festa hos honom i hans trädgård eftersom vi andra inte äger en balkonglåda ens. Kräftfester ska ju helst hållas utomhus.
Vi började försiktigt med finsk laxsoppa som tillagats av Paul, löst baserad på Suss mammas recept:-) Den var riktigt krämig och god och vackert gul.
Efter förrätten och några försynta försnapsar tog vi en bastupaus. Jag och Ivonne konstaterade att det ska vara Suss till att hitta en man med egen bastu i England, och finsktillverkad till och med!!. Snacka om att hitta en nål i en höstack:-)
Paul har också en pool i sin trädgård så varje gång det blev lite hett om öronen i bastun kastade vi oss i det svalkande vattnet. Behöver jag säga hur skööööönt det var. Steve hade först inte menat basta men när han såg att alla andra skulle göra det blev han också tagen av stunden och hängde på, han till och med simmade, badkruka som han är normalt:-)
Poolbabes:-)
När vi alla bastat klart dukade vi fram huvudrätten; kräftor med halloumi-sallad och ostpaj (som blev en succe så jag ska sätta upp receptet sen). Jag hade också letat efter snapsvisor som jag printat ut så det sjöngs i olika tonarter och snapsades hejvillt. Jag och Suss lärde "kräftoskulderna" hur man skulle skala kräftorna och "slörpa" i sig den härligt kräftsaften. Det snapsades, sjöngs och slörpades.

Steve med drägellapp
Suss och Seth fokuserar sig på pillarbetet
Paul och Suss också

När vi ätit efterrätten som var ostbricka och blåbärspaj förflyttade vi oss till pokerrummet för en omgång. Suss vann och jag kom tvåa. Storspelarna slogs ut tämligen snabbt:-)
Förlorarna fick gå och trösta sig med ett parti biljard.

Vi började festen vid kl fem och åkte hem med taxi någon gång efter två på natten så det var verkligen en helkväll. Jag hade ingen huvudvärk eller mådde dåligt men var otroligt seg så jag sov största delen av följande dag. Kroppen är inte lika bra på att återhämta sig efter sådana här sjöslag längre men gud så kul det var så det var det lätt värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...