8 april 2012

Långfredag och påskafton

Så börjar söndagen snart lida mot sitt slut också, här går dagarna undan. Det har varit en kall och grå dag och jag har mest hållit mig inne, stack bara ut näsan för att gå till mataffären för att köpa tillbehör till lunchen. Vårt stora Sainsburys har till vår förvåning varit stäng idag så det blev till att gå till vårt "mini-Tesco".

Men för att berätta lite om dagarna som gått så kom Carola över på middag på fredagen. Jag hade gjort räkmousse till förrätt efter ett recept från Anna Hallens kokbok "LCHF för kvinnor". Ni får receptet nedan
Räkmousse
4 portioner
200 g stora skalade räkor
1 1/2 gelatinblad
1 äggula
1 dl creme fraiche
1 msk chilisås
1 msk citronsaft
salt
cayennepeppar
1 msk vitt vin
2 äggvitor
dill och citronskior till garnering

Finhacka eller mixa räkorna (spara några till garnering). Blötlägg gelatinet i kallt vatten cirka 5 minuter. Rör samman äggulan, creme fraiche och de finhackade räkorna. Smaksätt med chilisås, citronsaft, salt och cayennepeppar. Krama ur gelatinbladen och smält tillsammans med vinet i en kastrull på svag värme. Blanda i räkröran i gelatinet lite i taget så att gelatinet inte klumpar sig. Vispa äggvitorna till riktigt hårt skum. Vänd försiktigt ner i smeten. Häll upp räkröran i portionsglas och ställ i kylen ett par timmar så att moussen stelnar. Dekorera med färska räkor, dill och citronskiva före servering.

Till huvudrätt blev det en gammal favorit, Tacopaj med guacamole. Tröttnar aldrig på den rätten. Receptet kom ursprungligen härifrån.
Efterrätten blev kladdkakan som jag gjorde i torsdags.

Vi åt, drack både vitt vin, rött vin och drinkar och pratade. Det är mycket som händer på en månad.

På lördagen vaknade jag utan baksmälla (spriten jag drack måste ha varit av bra kvalitet:-) så halv ett befann jag mig på gymet för en timmes Body Attack. Det var ganska få människor i salen vilket jag bara tyckte var skönt.

På kvällen följde jag med Steve när han mötte upp sina fd cykelklubbskompisar för drinkar och indisk mat. Jag hade ingen lust att sitta och uggla hemma så trots att risken var stor för mycket cykelprat så hängde jag på. Det visade sig att jag var enda tjejen bland 7 killar så jag trivdes som fisken i vattnet:-) Som jag sagt tidigare så föredrar jag att umgås med engelska män framför engelska kvinnor, killarna är mer underhållande och lätta att tala med. Det var också en annan kille med som inte varit medlem i cykelklubben, och lika ointresserad av cykling som jag, så jag slapp känna mig som katten bland hermelinerna:-)

Efter ett par drinkar på en pub i Barnes gick vi till en indisk restaurang i närheten som visade sig vara riktigt bra. Meny var lång, enda problemet var bara att det sällan fanns beskrivningar på rätterna och jag talar inte indiska:-). Jag hittade dock kolhydratfria alternativ; kör oftast med tandoori som är grillat kött med sidorätter och skippar ris och bröd. När vi fick notan upptäckte Steve att de glömt sätta upp våra drycker, så vi sparade en ganska ansenlig summa.
Idag blev det stekt ribeye-stek med kall bernaisesås och rostade grönsaker. Så gott.
Nu är Steves kompis Dave här och dräglar över Steves senaste cykelinköp. Han köpte den ursprungligen för att plocka isär den och sälja delarna på ebay (man får mer pengar genom att sälja del för del istället för en hel cykel) men nu verkar den så bekväm att cykla att han tänker sälja den andra cykeln istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...