21 april 2012

Österbottningar i London

Ikväll träffade jag en "fellow Ostrobothnian", Jenny, som bara bor ett stenkast från Wandsworth Town, nämligen i Clapham Junction. Det tog inte många sekunder innan vi pratade som om vi känt varandra i flera år. Härligt också att kunna prata dialekt. Man måste ju se till att hålla dialekten uppe så att bysbor inte tror att man har blivit en snobb av att bo i London:-).
Vi gick till mitt och Steves nya pub/barfynd, Grand Union nära shoppingcentret för drinkar. Det måste vara en mycket välbesökt pub/bar för det fanns tre dörrmän...klockan 4!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt! Var ligger Österbotten i Finland? Jag brukade ha en finlandssvensk chef för många år sedan och efter ett par månader började jag använda finlandssvenska uttryck som ´hoppeligen´.

    SvaraRadera
  2. Österbotten ligger i västra Finland, vid kusten. Våra dialeter ligger troligen ganska nära hur man talade i Sverige på 1700-talet, vi talar "breitt" och "gråovt" (brett och grovt):-). Fick en gång frågan av en svensk om jag var gotlänning.

    SvaraRadera
  3. Nix, jag tycker bilden är jättebra:-) Jag måste alltid ta minst 15 bilder av mig innan en går igenom sensuren (såvida jag inte står på 20 meters avstånd vill säga):-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...