11 september 2012

Stockholm i mitt hjärta

Här kommer lite bilder från och text om helgens Stockholm-besök som var allt annat än lugn:-).

Jag åkte med Ryanair till Skavsta och åkte in med buss till Stockholm där den stannar så praktiskt vid Cityterminalen. Resan tar 1,5 timme men den känns ganska snabb eftersom bussen inte stannar på vägen. Kl 21 var jag framme.

Efter att ha köpt tunnelbanebiljetter (de kör ännu med pappersremsor) tog jag tunnelbanan till Skanstull där Minna mötte mig och vi gick till hennes lägenhet. Hennes lägenhet ligger mitt på Söder och är så himla mysig; gamla trägolv och högt till tak.

Vi beslöt oss för att stanna inne första kvällen för att riktigt kunna prata av oss. Vi har ju inte setts på nästan 3 år och det är sällan vi hinner emaila. Minna tog fram en låda med rödvin och nötter och sedan var vi igång. Jisses vad vi pratade, och drack, det brukar bli så när vi träffas:-) Det blev nästan rena röjarfesten a la 20-årsåldern, och då var vi bara två personer. Vi lyckades få Minnas kontorsstol att tappa ett ben och spillde ut ett glas rödvin på hennes vita matta (inte jag som gjorde det som tur var:-). Det var bara att snabbt strö salt över. Som tur var var det inte en bomullsmatta och med ytterligare hjälp från Vanish så fick hon bort hela fläcken.
Vi gick och lade oss först kl 4 på morgonen och kände oss allt annat än pigga när vi steg upp. Vi kunde dock inte slösa bort dagen och efter frukost och starkt kaffe promenerade in till centrum. Vi tog vägen via en kyrka på Söder där många kända svenskar är begravda, bland annat politikern Anna Lindh och
låtskrivaren och sångaren Cornelis Vreeswijk
Stockholm är fruktansvärt vacker, det kan man aldrig komma ifrån
Efter en jättegod lunch med bland annat gravad lax och pocherade ägg kändes det nästan som normalt igen.
På fredagskvällen mötte vi upp med några av Minnas kompisar på restaurangen/baren/butiken Urban Deli som ligger på Söder (vi ville inte gå alltför långt hemfrån efter gårdagens sjöslag:-). Jag åt en tallrik med olika uppskärningar och röror som satt perfekt.
När vi suttit några timmar och ätit och druckit kom servitören och frågade om vi skulle kunna tänka oss att ge upp vårt bord om vi fick en gratis flaska Cava. Det gick naturligtvis bra och när vi förflyttade oss till det anvisade området stod drinkarna och väntade på oss:-) Jag har aldrig druckit mousserat vin ur låga glas tidigare, kändes faktiskt mer coolt än de tulpanformade.
Bild in till restaurangen.
Minna, Hulda och Ullrika. Snygga brudar:-)
Kvällen slutade ganska tidigt, vid 23-tiden, och på lördagen studsade vi, nästan, upp ur sängen. Efter frukost åkte vi in till SNÖ:s provutförsäljning lite utanför centrum där jag köpte ett par grejer och gick runt i stan. Eftersom jag bara fick ha 10 kg bagage så kunde jag inte köpa så mycket.

Vädret var så fint att man till och med kunde sitta ute och äta i lä. På väg hem från centrum hittade vi en turkisk restaurang nära där Minna bodde som visade sig ha jättegod mat. Eftersom det skulle bli lite hemmafest och utgång senare på kvällen så såg vi till att äta ordentligt. Jag tog grillad halloumi till förrätt och
grillad fetaostbiff till huvudrätt. Perfekt.
Minnas kompisar Isabella och Hulda kom över vid 7-tiden och vi skålade i Prosecco och många...
gurk-GT:n, en ny drink för mig. Den här ska jag göra någon gång, smakar knappt gin och gurkan blir alldeles krispig av spriten.
Vid 24-tiden (förfester är alltid så roliga att det är svårt att slita sig) tog vi taxi in till Stureplan där vi mötte upp med Ullrika. Vi hann till ett par ställen innan de stängde:-)
Vid 4-tiden, tror jag, tog vi taxi hem igen och köpte lite grillad mat på hemvägen som vi tog med oss. Fruktansvärt kolhydratrikt men skräpmat passar bra efter en utekväll som den här. Vi kom oss i säng först halv 6. Det blev ännu en morgon när vi vaknade sega. Jag hade iallafall tur som kunde sova till 12, Minna måste upp två timmar tidigare då hennes hus hade städdag och eftersom hon sitter i bostadsföreningen så var det bara att kravla sig upp. Redan när vi studerade på högskola imponerades jag över Minnas förmåga att fungera trots att hon är bakis:-). Det blev inte många knop gjorda resten av dagen innan det blev dags för mig att ta bussen till Skavsta igen.

Efter den intensiva helgen har jag bestämt mig för att ligga lågt resten av den här veckan, det kan levern behöva:-) En riktig rolig helg var det. Det kändes som om Minna och jag sågs för bara någon vecka sedan eftersom vi snabbt plockade upp tråden där vi lämnat den. Det är så härligt med äkta vänner.