5 oktober 2013

Sista bilderna från Dubrovnik, Montenegro

Här kommer äntligen den sista bildbomben från Dubrovnik. Helgerna går till att hinna ifatt med privata grejer som jag inte hinner med under arbetsveckan.

Utanför Dubrovnik ligger den ganska stora ön Lokrum som också är ganska populär bland lokalbefolkning som sol- och simplats även om den inte har några sandstränder. Ön ståtar också med en stor population av fritt gående påfåglar. De var helt obekymrade av människor och spatserade runt i sitt eviga sökande efter mat.
Jag tycker att den här förbudsskylten är så kul - förbud mot pipor ... uppenbarligen är pipor mer brandfarliga än både cigarett och cigarr:-)
På Lokrum finns också en strand för de som tycker att till och med simdräkt och simbyxor är för "påklätt":-)
Det fanns många promenadstråk på ön.
På semester tillåter jag mig en eller två glas av det lokala ölet. Gott.
Som jag berättade tidigare så åt vi mycket god mat de sista fyra kvällarna, här förrätt med fylld bläckfisk och kalvkött på bädd av sallad. Mycket gott.
Äntligen en god fiskrätt som ju ska vara Kroatiens specialiet.
Till efterrätt valde vi var sin Chocolate fondant, en efterrätt som jag skulle säga är engelsk. De kallade det chokladmousse i menyn men det var allt annat är mousse eftersom den tillagas i ugn. Orsaken till att jag lägger upp den här bilden var vårt samtalsämne medan vi glufsade i oss våra efterrätter. Det var dock inte förrän vi redan ätit upp när Svanhild insåg dubbelmoralen i vad vi pratat om. Vi satt nämligen och pratade om (över)vikt och kost under hela tiden som vi åt; Svanhild sade att hon måste försöka gå ner de kilon som hon gått upp sedan hon fyllde 30 och jag pratade om LCHF - samtidigt som jag satt och åt något som innehåll mer kolhydrater än fett:-)
Jag gillade de inramade virkade lapparna som hängde på restaurangens väggar.
Efter middagen gick vi till en bar för en liten vinprovning av tre kroatiska viner.
Svanhild har fattat hur man ska gå till väga:-) Vi snusade, sörplade och smakade men den enda smaken vi kunde få fram i samtliga vin var vanilj:-)
Sista dagen tog vi en bussresa till Montenegro som ju ligger ett "stenkast" från Dubrovnik. Vårt första stopp var Perast och en kort båtresa till ön Goska od Skrepjela, eller Lady of the Rocks, som har tillverkats av människor med tillhörande kyrka. Ön består av stenar och hundratals sänkta båtar och skepp. Bredvid finns en annan, naturlig ö, med en annan kyrka.

Lady of the Rocks
Den naturliga ön.
Perast
Fönster på kyrkan på Lady of the Rocks
Kyrkan är i full funktion och man kan bland annat gifta sig där. Det hör sedan till att brudparet ger något tillbaka till kyrkan, vanligtvis brudbuketten.
Vi fick en mycket intressant guidad tur av kyrka och dess bakgrund.
Fisk i tusental
Vårt nästa stopp var staden Kotor, en gammal stad som är omgiven av murar och upptagen på UNESCO:s World Heritage List
Uppe på berget finns också ett stort fort som man kan promenera upp till om man har tid och benmuskler
Vi avslutade rundturen i staden Budva som typ lever på ryska pengar. Där finns långa sandstränder men jag tyckte att den var för skitig och ful (har aldrig sett så många cigarettfimpar på något annat ställe) för att slösa bort foton. Pengar kan inte köpa varken smak eller stil.

Jag avslutar bildbomben på de två sista middagarna som vi åt på en annan restaurang. Första kvällen delade vi på en ostbricka med kroatiska ostar och kroatisk lufttorkad skinka.
Jag åt en fantastisk grillad fisk som huvudrätt som smakade precis som sik, min favoritfisk.
Den andra kvällen började vi med ostbrickan ingen och beef carpaccio. Det var första gången Svanhild åt carpaccio, men säkert inte den sista, för hon gillade den skarpt.
Resans sista middag blev en mycket mör biff med pepparsås. Äntligen tjock pepparsås som man får i Finland och inte den blaskiga som engelsmännen alltid serverar. De älskar potatis i det här landet men jag åt bara ett par bitar.
Sådär, det var det sista av min Kroatienresa. Jag rekommenderar verkligen att ni åker dit, inte minst för det fina vädret och varma vattnet.