12 oktober 2013

Kycklingpaj och brownie med chokladglasyr - LCHF

Nu har vi avnjutit middagen och sweet lord var det var gott. Båda recepten kommer från den här bloggerskan som alltid skapar rätter som man gör om och och om igen. Ni får recepten nedanför bilderna.
Kycklingpaj
6 portioner

Pajdeg
3 dl mandelmjöl
1/2 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
40 g smör
1 ägg

Fyllning
1 gul lök
3 dl vitkål
smör att steka i
1 grillad kyckling - urbenad (jag grillade 4 kycklingbröst i ugnen som jag sedan delade i bitar)
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 tsk salt
1 tsk svart peppar
1 msk sockerfri tacokrydda (jag gör min egen enligt det här receptet)
1 msk tomatpure
1 msk soja
3 dl riven ost

Pajdeg: 
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa ihop alla ingredinser till en deg. Tryck ut degen i en springform, nagga botten med gaffel. Låt skalet vila i kylskåp ca 30 minuter. Förgrädda skalet i ca 8 minuter.

Fyllning:
Skär lök och vitkål i mindre bitar. Fräs i smör tills det mjuknar. Tillsätt kycklingköttet i mindre bitar. Blanda ner creme fraiche, grädde och kryddor. Låt sjuda i några minuter. Fördela kycklingröran i pajskalet och strö över osten. Sätt i ugnen ca 20 minuter. Servera med en god blandsallad.
Brownies med chokladglasyr
1 kaka (8 bitar)

2 dl mandelsmör (jag använde hasselnötssmör för mandelsmöret var slut i butiken, går lika bra smakmässigt men hasselnötter innehåller lite mer kolhydrater än mandel)
2 ägg
1/2 dl kokosfett utan smak
1/ 2 dl ekologisk honung
1/2 dl fin kakao
 2 tsk ekologisk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Sätt ugnen på 180 gr. Smörj en liten form (jag använde en liten springform) och lägg gärna i bakplåtspapper i. Lägg alla ingredienserna i en matberedare med knivar och kör allt till en slät smet. Häll upp i form och grädda i 30 minuter mitt i ugnen.

Glasyr: 
1,5 dl grädde
150 g 70% choklad

 Koka upp grädden och rör sedan ner chokladen tills den smält och rör till en glasyr. Bred ovanpå kakan och ställ kallt. Skär sedan bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...