16 december 2014

Före resan-rusch och middag på stan

Pust, idag har jag nästan haft sekundschema för att fixa allt tills jag åker till Finland tidigt imorgon. Jag vill att lägenheten ska vara så tiptop som möjligt när våra kompisar Maria och Krister, som ska bo i vår lägenhet över julen, anländer. Steve kommer att stanna i lägenheten ännu några dagar men jag kommer att e-posta honom en jobblista så han vet vad han ska göra innan han i sin tur åker till sina föräldrar. Det finns uppgifter för alla:-).

Nu är iallafall alla punkter på min lista avkryssade; boka taxi, checka in, tvätta kläder, torka ur kylskåpet, gå till gymet ... Om en halv timme är det biodags för mig, måste ju hinna se den sista Hobbit-filmen också innan jag åker iväg. Jag har sett alla andra och vill naturligtvis inte missa den sista. Efter bion kommer vi att gå in till Putney, ikväll är det Steves "företag" som bjuder på julmiddag:-)

Igår hade min kompis Suss och jag lyckats klämma in en träff med middag. Vi hade bokat bord på restaurangen Cantina Del Ponte som låg alldeles vid Themsen. Hur mysigt som helst. Jag tog tunnelbanan till London Bridge och sedan gick jag längs Themsen till restaurangen i det sköna vädret. Det finns inget som slår London by night,
Tower Bridge
En liten annan sorts gran.
Maten var italiensk och riktigt god. Jag beställde en svärdfiskscarpacchio till förrätt. När jag fick den så hade jag glömt vad jag beställde (minnet är bra men kort ibland) och trodde det var tunna kycklingkorvskivor eftersom det inte smakade fisk alls.
Till förrätt blev det stekt lax med grönsaker. Jag tog gröna bönor till sidorätt, min stapelsidorätt:-). Räten var riktigt god och mättande.
Efter middagen gick vi på ännu en drink till en pub bredvid innan vi promenerade tillbaka till London Bridge.
The Shard i bakgrunden
Mera granar, äkta sådan denna gång.
Jag älskar min Nykarleby-stjärna. Den ger ett så behagligt ljus i fönstret.