14 september 2012

En mycket produktiv dag med trevlig avslutning

Igår träffade vi Ivonne och Seth på restaurang i Clapham Junction. Jag har länge marknadsfört restaurangen Entree till Ivonne och nu lyckades vi äntligen hitta en tid som passade alla. Steve och jag har alltid besökt restaurangen på en söndag eller måndag då de haft specialpriser och suttit nästan ensamma, ikväll var det fullt. Maten var dock lika fantastisk som tidigare och vi åt och njöt.

Medan vi väntade fick vi en liten förförrätt, dvs Amouse Bouche på blomkål
Till förrätt för mig blev det tunnt skivad nötkött med anjovis som riktigt smälte i munnen
Till huvudrätt åt jag stekt fisk med sommarens grönsaker. Jag äter sällan skinnet på fisken men här var det så tunnt och krispigt att man bara måste.
Jag bestämde mig för att slå på stort ikväll och beställde efterrätt som var vaniljpannacotta med bär och mangopure. Inte för sött utan fräscht och läskande
Ivonne och Seth betalar av princip aldrig den föreslagna serviceavgiften (service charge som det kallas här), eller dricksen, på 10 eller 12,5 % som de flesta restauranger envisas med att lägga till (jag tror de flesta restaurangbesökare är helt på samma sida men orkar inte stå på sig). Dricksen är helt frivillig men majoriteten av restaurangerna har börjat utgå från att det är ett måste och ursäktar sig med att den går till de anställda. För det första så är det restaurangen som ska betala lönen, inte kunden som nu först betalar för maten och SEDAN förväntas ytterligare stå för de anställdas lön (extra galet när man går på en dyr restaurang). För det andra så är dricksen ett bevis på hur bra servicen var och det borde kunden få bestämma själv, inte restaurangen. När vår servitris kom för att ta betalt så sade Ivonne och Seth att de vill betala servicen separat och att hon inte ska ta det personligt för hon skötte sitt jobb perfekt. Hon sa att det var helt i sin ordning eftersom personalen aldrig ser röken av den dricks som betalas med kort, bara de kontanter man lämnar på fatet. Det visste jag inte och det gör ju allt mer hutlöst!!!! Från och med nu kommer jag alltid att ge serviceavgiften separat, såvida jag inte kan betala allt i kontanter.

Efter middagen gick vi på ännu en drink till en pub i närheten innan vi begav oss hemåt igen.

På vägen såg jag att en kyrka nära oss hade satt upp följande information om en kyrkokonsert. Det roliga är att de lockar med sprit för att folk ska komma. Det är något man aldrig skulle se i Finland:-) Jag älskar engelsmännens avslappnade attityd till det kyrkliga.
Annars så hann jag både gå på ett Zumba-pass följt av Pilates under dagen, följt av städning av lägenheten. Som traditionen bjuder så ledde städningen till praktgräl och sura miner. Jag tycker att Steve fuskar när han städar och hittar alltid glömda partier när han har dammtorkat. Eftersom han har noll förmåga att ta kritik så går han nästan med förstoringsglas för att hitta något som jag missat. Jag har föreslagit att vi ska skaffa städerska för att slippa dessa gräl varenda jävla gång men han vägrar. Jag hostar gärna upp 20-30 pund för att någon ska komma och städa vår etta två gånger i månaden för husfridens skull.

1. Maten ser smarrig ut!
    Jag tycker det är knepigt det där med dricks eller inte i England. Hittills har vi alltid lämnat på fatet, men samtidigt undrat, men aldrig frågat varför det står service charge på notan. Nu är man ju litet klokare igen.

Trist med städgräl. Hos oss är det maken som städar golven, och gör det noggrant, så jag har inget att klaga över. Jag torkar damm, men inte närapå lika ofta som han städar golven... Diskar gör den som inte lagar mat.

Trevlig helg! Själv ska jag bjuda min barndomsväninna och hennes syster (båda från Jakobstad) på afternoon tea i dag, fast det egentligen blir kvällste. :)

2. Håller med dig när det gäller dricksen, och ibland vill man faktiskt inte ge typ 30 pund för att någon burit fram mat. Det har hänt många att servitören, eller snarare restaurangchefen, har blivit sura när man inte velat betala den FRIVILLIGA dricksen och det är inte bara en eller två gånger som de hindrat kunden från att lämna restaurangen.

Du har såååå tur med en karl som är lite pedantisk. Steve däremot suckar högt eller himlar med ögonen när jag för städning på tal. Vi har iallafall kommit så långt att han inte längre protesterar högt, men det tog några år:-)

Afternoon tea är så gott!! Tog mina föräldrar på en sån när de var här i våras. Jag äter normalt väldigt lite kolhydrater men gjorde ett undantag den här gången. Fick världens sugar high efteråt och kunde ha sprungit ett maratonlopp:-D

Ha en härlig helg!!

3. Hehe, medan jag läser ditt svar om min pedantiske man, så går han omkring med sopborsten efter att våra kalasgäster åkt hem. Fast pedantisk är han inte, bara noggrann med det han åtar sig att göra. :)
    Mitt teparty blev en succé!

4. Steve brukar ofta småfuska så jag brukar gå efter honom och kolla. Det är inte populärt:-). Jag kan tänka mig att de gillade tepartyt, brukar finnas så mycket godsaker på kakfatet. Mmmm, får nog boka till något ställe snart, när vikten stabiliserat sig igen efter Sverige-resan:-)