19 juni 2013

Full rulle

Idag har jag hunnit med både det ena och det andra.

Morgonen började med ett återbesök hos min läkare för att utvärdera hur blodtrycksmedicinen har fungerat. Jag sade att den senaste veckan har jag inte haft några hjärtklappningar och blodtrycket hade varit bra när jag testat hemma. Han ville dock dubbla dosen efter att ha tagit mitt blodtryck två gånger och det ändå låg lite högt (surprise, surprise, speciellt eftersom jag promenerade till läkarmottagningen i snabb takt). Eftersom jag inte har känt av några biverkningar så fick han göra det då, man kan ju alltid prova att rappa ner själv senare.

Resultaten från mitt blodprov för ett par veckor sedan hade också kommit och han tyckte att det fortfarande var alldeles för högt och började tjata om jag inte skulle börja äta kolesterolmedicin trots allt, att det finns andra mediciner än statiner. Jag sade bestämt nej flera gånger (envisa människa). Jag frågade vad mitt goda kolesterol var, dvs HDL. Först tänkte han inte hitta det och jag fick visa honom på skärmen. Mitt HDL var jättebra, 1,8. Men då sade han att det inte var det, att det ska vara över 2!!. Det är helt fel, det ska vara över 1 (LCHF-ätare har vanligtvis högt HDL, kolhydratätare har lägre eftersom kolhydrater sänker HDL). Han är en läkare av den gamla stammen som har fastnat på totalkolesterol som är en värdelös mätare på kolesterol och verkar inte veta vad alla förkortningar betyder. Jag tänkte börja rätta honom men beslöt mig för att hålla tyst, han skulle nog inte ha uppskattat att tillrättavisas av en patient:-) Till slut skrev han in i min fil att jag är emot att äta kolesterolmedicin så förhoppningsvis slipper jag samma tjat nästa gång. Jag fick också veta resultaten av EKG som jag tog för ca 2 månader sedan och det var utan anmärkning.

För alla läsare som har ett specialintresse av kolesterol:-), här är en enkel och bra regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom (tagit från webbsidan Kostdoktorn):
1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering.

Annars så har jag hunnit både jobba och besöka gymet två gånger, Tone and Tighten på morgonen och Body Attack på kvällen:-). Vi har också tvättat fönstrena i köket och vardagsrummet. Speciellt köksfönstrena som vetter mot gatan var otroligt smutsiga men nu kan man se igenom dem igen. Jag har avslutat kvällen med att baka en sats fröbröd och rostat granola.

Imorgon kommer två kompisar och hälsar på från Stockholm. De rymmer från midsommarhysterin men verkar ta vädret med sig. Enligt väderleksprognosen ska det regna fyra dagar i sträck, med början imorgon. Hoppas det blir mest regnskurar, finns alltid en pub eller bar att söka skydd i:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...