13 juni 2013

Hemmagjord ansiktsmask

Jag har hittat ett "recept" på en alldeles fantastisk ansiktsmask som man gör själv. Min hud har aldrig varit så här bebismjuk tidigare efter en peeling, inte ens när jag varit på ansiktsbehandling, dessutom kostar det bara några pence/cent. Ingredienserna är: krossad aspirin och vatten.
Så här gör man:
Lägg 4-5 tabletter i handen eller i en mugg (det måste vara Aspirin). Droppa på några droppar vatten och mosa dem. Man kan även blanda i lite naturell yoghurt eller honung för att få bättre konsistens och för att få den att sitta bättre. Låt masken sitta på ca 30 minuter. Skölj av med ljummet vatten.

Så här fungerar det: Aspirintabletten (som egentligen är värktabletter) förvandlas till BHA-syra när den kommer i kontakt med vatten. BHA-syran fungerar som en peeling och löser upp överflödigt fett i porerna och rensar upp döda hudceller. Den bidrar inte bara till ny och fräsch hud, utan har även antiinflammatoriska egenskaper. OBS! Testa inte om du är allergisk mot acetylsalicylsyra!
Idag har annars dagen bestått av jobb, jobb, en timmes pilates (jag älskar pilateslärarens skratt, det är väldigt  smittsamt, lite som när en bebis skrattar:-) och mera jobb. Till middag blev jag sugen på småplock så jag gick till affären och köpte marinerade räkor, italiensk skinka, ostar, leverpate och så kokade jag ägg och sparris.
I morgon var det meningen att jag skulle träffa Carola men hon var tvungen att avboka då hon fått spysjuka, en present från hennes dotter som fick den förra helgen. Dagis är värsta smitthärden. Så typiskt, jag hade verkligen sett fram emot att träffa henne:-(

2 kommentarer:

  1. va snygg du är i masken;) Liknar lite Spike, han i Notting Hill filmen...

    SvaraRadera
  2. Och du skulle bara veta hur många kort jag tog innan jag fick till den!:-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...