1 januari 2012

Årets första dag

Hoppas ni inte vaknade med alltför besvärlig baksmälla i morse. Här sov vi till 10 och vaknade upp pigga och fräscha eftersom det inte blev något drickande igår. Magen börjar nu ordna upp sig men jag tog det försiktigt med ätande under dagen och nöjde mig med en LCHF-fralla med mycket smör och ost fram till middagen.

Vid lunchtid tog vi en promenad till Putney eftersom det var sånt skönt väder och vi var i behov av att få röra på oss. Vi gick också till en pub för lunch, eller Steve åt och jag nöjde mig med ett glas diet coke. Precis när vi lämnade puben började det regna men vi var envisa och vägrade ta bussen så vi såg ut som ett par dränkta kattor när vi kom hem, Steve mer än mig för jag hade huva.

Till middag åt vi nyårskvällens rätter. Vi började med en Sparrispannacotta med skaldjur från ett recept i Hemmets Journal. Den blev jättegod och ni får receptet nedandför bilden. Den här skall jag göra som förrätt till min nästa middagsbjudning.
Jag serverade pannacottan i Ittalas glas Ultima Thule som jag önskat mig till julklapp. Jag tycker att de är både stadiga och fina.

6 portioner
1 schalottenlök
1 msk smör
2,5 gelatinblad
100 g grön sparris, djupfryst och tinad (eller färsk sparris som kokats)
1 msk rapsolja (jag tog olivolja)
4 dl vispgrädde
salt, peppar

Servera med:
150 g skalade räkor
100 g kräftstjärtar
1 msk rapsolja
2 msk pressad citronsaft
2 msk hackad dill

Gör såhär:
1. Skala och hacka löken fint och fräs den mjuk i en gryta med smör. Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5 minuter.
2. Hacka sparrisen och lägg i grytan. Tillsätt grädden och koka upp. Ta grytan från värmen och mixa grädden slät.
3. Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i den varma grädden. Smaka av med salt och peppar och häll upp i portionsglas. Låt stå kallt i minst 4 timmar för att stelna.
4. Blanda räkor och kräftstjärtar med olja, citronsaft, dill och peppar och låt dra 1 timme i kylen. Toppa pannacottan med skaldjuren och servera ev. med smördetsstänger med ost.
Till huvudrätt blev det griskött i ugn (jag sade till Steve att köpa nötkött för det är fesligare, men det gick uppenbarligen inte fram, för han kom hem med griskött:-), blomkåls- och broccoliris samt sparris. Jag gjorde också en sås på grädde, kalvbuljong, rosepeppar och soja. Grisköttet blev faktiskt perfekt (för att vara griskött), smakade som julskinka.
Till efterrätt blev det frusen cheescake med hallon. Hela middagen var LCHF-vänlig, naturligtvis.

Nu sitter jag och myser med massor av tända ljus, Steve är ute och tränar med cykeln. Imorgon är det ännu en söndag vilket betyder att det inte kommer att komma in några störande jobbemail.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...